Geweld in de Bijbel

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Hoe dien je om te gaan met het verwijt dat er sprake is van geweld in de Bijbel (voornamelijk in het OT)?

Antwoord

Geweld is sinds de zondeval realiteit: Kaïn sloeg Abel dood, De Bijbel is een waarheidsgetrouw boek en vertelt geen sprookjes. Vandaar dat de harde werkelijkheid dan ook onverhuld aan de orde komt en wordt beschreven.

Je bedoelt waarschijnlijk echter met je vraag meer het volgende: Hoe kan het, dat er in opdracht van God soms geweld moest worden gepleegd, bijv. de uitroeiing van de Kanaänieten. Wil God geweld en draagt Hij het op? Wij mogen nooit uit het oog verliezen dat het uitroeien van de vijanden ook een oordeel van God inhoudt over de goddeloze zondaars. De Kanaänieten hebben eeuwen lang het land met ongerechtigheid vervuld. In de dagen waarin God om Abraham het land Kanaän belooft, is de ongerechtigheid van de Kanaäniet niet volkomen. Daarom ging de landbelofte voorlopig nog niet in vervulling. De volken krijgen nog kans om zich te bekeren. Pas als de maat vol is (in de dagen van Jozua) gebruikt God Israël om Zijn oordeel over de goddelozen te voltrekken.

Het gebruik van geweld geschiedt dan inderdaad als oordeel in opdracht van God. Dat betekent echter niet dat Israël zomaar in het wilde weg om zich heen mag slaan. Men moet volgens Deut. eerst de vijand de vrede toeroepen. Pas dan kan er sprake zijn van een gerechtvaardigde oorlog waarin de Heere voor Israël wil strijden. Er is in elk geval geen enkele reden om de Bijbel als een boek te zien (zoals de koran) dat oproept tot geweld tegen andersdenkenden. Ook het O.T. niet!

Ds. J. L.Schreuders

Lees meer artikelen over:

Oude Testament