Waarom bidden

Ds. A.T. Vergunst / 1 reactie

Vraag

Beste Ger. Gem.-dominee, in mijn vriendengroep (14-18 jaar) speelt de vraag: Waarom bidden? Het gaat zo toch ook wel goed? Ik heb niet het idee dat ik nu zoveel slechter ben dan hij/zij die zoveel keer op een dag bidt. Wie garandeert me dat God alles hoort? Waarom gebeurde dit dan zo en dat zus? Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik bid, dit met mijn hele hart doe? Dit is zomaar een probleemstuk waar niemand een duidelijk antwoord op had. Niet dat we niet bidden, maar om ons voor te bereiden als deze vraag een keer naar voren komt door bijvoorbeeld een onchristelijk iemand. Kunt u helpen? Alvast hartelijk dank.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrienden,

Waarom bidden? In de eerste plaats, omdat de Heere het bevolen heeft: Lukas 18:1; 1Tim. 2:8; 1 Thess 5:17.  Gehoorzaamheid brengt altijd zegeningen en zo zal het ook ervaren worden als we biddend voor de Heere leven.

Je schrijft: “Het gaat zo toch ook wel goed?” Maar waarom gaat het dan zo goed met jou of jullie? Ik kan me nog herinneren hoe een 18-jarige jongen openhartig beleed: “Ik ben gezond, heb een goede baan, ga naar een goede school, heb een leuke vriendin, kom uit een goed gezin en heb ook nog eens genoeg geld en tijd... ik heb God eigenlijk niet nodig.” Ik heb toen aan hem gevraagd wat ik ook aan jou/jullie vraag: “Van waar al dat goede?”

Ik las net vanochtend in de Bijbel over Israel. Dat leefde ook in overvloed en voorspoed. Ze vergaten de Heere en liepen achter allerlei afgoden aan. In Hosea 2:7 kun je lezen hoe de Heere Israel eraan herinnert dat, “Ik haar het koren en den most en de olie gegeven heb, en haar het zilver en goud vermenigvuldigd heb.” Kijk, dat vergeten wij. We vinden het allemaal zo gewoon dat we dit alles zo krijgen. Maar het is God Die ons dagelijks overlaadt met Zijn gunstbewijzen en vriendelijke daden en genadige gaven. Bidden is niet alleen maar vragen, hoewel we dat meestal denken en doen. Het grootste en meest belangrijke gedeelte van het gebed is danken en de Heere prijzen en Hem groot maken. Kunnen we dat ooit teveel doen? Ik vind zelf dat ik daar altijd tekort in schiet. Een van de redenen dat wij het zo moeilijk vinden om te bidden is omdat we zo weinig bezig zijn met God te danken. Natuurlijk weet ik bij (pijnlijke) ervaring dat de Heere echt danken met een oprecht hart niet iets is dat we zomaar even doen! Daar is ook Zijn Geest voor nodig.  Maar ik houd het maar bij Philpots’ advies: “Begin de Heere maar te danken met je verstand; heel vaak zal het dan eindigen in het danken met je hart.”

Je bent wel ‘slechter’ dus als je weinig bidt of dankt, want je vergeet dat God het van ons eist en Hij het ook waardig is. Daarnaast komt nog eens de waarheid dat wij niets kunnen doen zonder dat God het ons geeft.  De vingers die dit antwoord tikken bewegen niet zomaar vanzelf! Daar krijg ik op dit ogenblik de kracht van God voor. Waar komt mijn wijsheid en inzicht vandaan om jou dit antwoord te schrijven? Hoe kan ik voor Gods’ eer leven en hoe kan de moeite en het verdriet dragen? Vrienden, denk niet dat jij/ik zomaar deze dingen kunnen doen. Als God ons de volgende ademhaling niet geeft... als God ons niet beschermd als we langs de wegen vliegen... als God ons niet omringt met Zijn lieve zorg, dan was ons leven allang ten einde gekomen. Dus als wij niet in een afhankelijk gebed alles bij de Heere zoeken, dan zijn we echt slecht, want wij gedenken niet aan ons Schepper.

De garantie dat God alles hoort heeft God Zelf gegarandeerd. Jezus heeft gezegd dat “elk woord” in het oordeel zal terug komen. Hij moet dus al die woorden ‘horen’ en dat betreft ook onze gedachten. Hij regeert over al de details van ons leven! Denk eens aan je eigen hersenen. Niets gebeurt er in jouw lichaam wat niet in de hersenen wordt geregeld en geregisseerd. Dat heeft de Schepper uit het stof geschapen! Het is daarom voor de machtige God geen probleem om over al de dingen die in Zijn heelal gebeurt te regeren. Het past ons met eerbied om te gaan met deze waarheid.  “Vrees God en houdt Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.” Want God zal ieder werk (dus niet alleen ieder woord!) in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed of hetzij kwaad.

Hoe bidden met je hele hart? Begin maar steeds met het gebed voor een gebed.  Leer ons bidden... de Heere beantwoordt dat gebed door in Zijn Woord ons de richtlijnen te geven maar ook om Zijn Geest van gebed te geven. Lees aandachtig Lukas 11:1-13. Let vooral op de laatste belofte van de Heilige Geest. Persoonlijk schrijf ik ook vaak mijn gebeden uit in een privéschrift, vooral als er veel in mijn hart rondgaat. Dan is het moeilijk om je te concentreren en het helpt me dan om het op te schrijven.

Onlangs heb ik gepreekt over Lukas 11 in Nederland. Ongetwijfeld kun je de preek beluisteren op prekenweb.nl.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst,
Waupun, USA

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bidden
1 reactie
meiske
Het is neit te luisteren via prekenweb, maar wel via de volgende link.

http://kerkdienstgemist.nl/assets/1084887-Het-onderwijs-van-de-Heere-Jezus-over-hoe-en-wat-wij-bidden#.VCLjL_l_ua8