Melchizedek

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Melchizedek. Ik heb een kleine studie gedaan naar wie hij was, maar kom er niet uit. Het wordt uit de bijbel duidelijk dat hij een bijzonder persoon is, maar wie of wat hij is staat nergens. Sommigen denken dat het om Jezus zelf gaat. Dit lijkt mij erg onlogisch aangezien Paulus schrijft: Hebreeen 5:6: "Gelijk Hij ook in een andere plaats zegt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek" en Hebreeen 5:10: "En is van God genaamd een Hogepriester, naar de ordening van Melchizedek" en Hebreeen 6:20: "Daar de Voorloper voor ons is ingegaan, namelijk Jezus, naar de ordening van Melchizedek, een Hogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid." Dus als de Heere Jezus hogepriester in de orde van Melchizedek is, kan Melchizedek niet Jezus zelf zijn, lijkt mij.

Verder vind ik het opvallend dat Melchizedek hogepriester in eeuwigheid is, terwijl in Openbaringen 22:21 staat dat er in de eeuwigheid geen tempel meer zal zijn. Ook bijzonder vind ik de plaatsen waar deze persoon in de bijbel voor komt. Eerst helemaal aan het begin van de bijbel (Abraham). Vervolgens een keer in een psalm van David (110:4) en daarna pas weer in de brief van Paulus aan de Hebreeën. Daar zitten nog al wat jaartjes tussen. Alles bij elkaar lijkt het erop dat Melchizedek wel erg belangrijk is, maar dat wij toch niet echt weten wie of wat hij is. Misschien kunt u iets meer duidelijkheid geven rondom deze Melchizedek.

Antwoord

Je zult bij het onderzoek ongetwijfeld ook de kanttekeningen gelezen hebben bij Hebreeën 7. Zij wijzen voorzichtig de gedachte af dat het om Sem zou gegaan zijn, de zoon van Noach. Velen hebben in de loop der eeuwen zich gebogen over de persoon van Melchizédek. Maar niemand heeft een bevredigend antwoord kunnen vinden over deze priester, die Abram tegemoet kwam nadat hij gestreden had tegen heidense koningen, met brood en wijn. Hierna lezen we niet meer van zijn persoon, ook niet van een opvolger. Duizend jaar later spreekt David over hem in Psalm 110. Daarna duurt het weer eeuwen om van hem te lezen in de Hebreeën brief.

Het meest leerzame van Melchizédek is dat hij zowel koning als priester was. Onder Israël was deze combinatie in principe onmogelijk. Iemand met een priesterlijke taak kwam uit de stam van Levi, terwijl het koningschap was voorbehouden aan de stam van Juda. Maar Psalm 110 kondigt met de allergrootste nadruk aan dat de toekomende priester er één zal zijn naar de orde van Melchizédek, d.w.z. een priester én koning! Lees hierover Hebreeën 7 en Gen3esis 49: 10.

In Hebreeën 7:3 lezen we dat het priesterschap van hem nimmer is afgebroken, en daarin beeldt hij de Zoon van God uit. Hieruit blijkt duidelijk dat Hij inderdaad niet de Heere Jezus Zelf is geweest, maar Hem uitbeeldende. Dat is van jou een terechte conclusie die je gemaakt hebt.

Dan nog een opmerking over Openbaring 21: 22 die je aanhaalt. Telkens als er staat dat Christus hogepriester is "in eeuwigheid" staat er eigenlijk: voor de "aeoon". Hij is Hogepriester naar de ordening van Melchizédek voor de toekomende eeuw (aeoon). En van de toekomende eeuw die dáár op zal volgen lezen we: en ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam. Alléén Christus is Profeet, Priester en Koning. Lees hierover Zondag 12 van onze Heidelberger catechismus, met de daaronder genoemde schriftplaatsen.

De meerdere Melchizédek te kennen is het leven, Hem te missen is de dood. Alles aan Hem is gans begeerlijk. Hij is zo aanprijzend waard om gediend en geliefd te worden, daar Hij het verzoenende offer voor Zijn volk verworven heeft. Daardoor alléén zingt Abraham en Melchizédek het nieuwe lied, met al de Godsgekende in de hemel.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

hogepriester