Een radicale scheiding

Gertjan de Jong / 1 reactie

08-05-2013, 10:00

Wat is de grootste uitdaging van de kerk vandaag de dag? Spannende vraag. Het Reformatorisch Dagblad legde die vraag onlangs voor aan de Engelse theoloog James Packer. Hij kwam ook met een spannend antwoord. Als grootste uitdaging noemde hij de islam. 'Het minste wat we kunnen doen, is het verschil tussen het christelijk geloof en het islamitisch geloof verduidelijken', zei hij.


'Daarin zal ook aandacht moeten zijn voor de leer. Christenen geloven in de drie-eenheid, en hebben alle reden om dat te doen: het is de basis van de hele genadeleer, de verlossing, het heil, de heerlijkheid. De islam ontkent dat alles. Het lijkt me dat het gesprek moet beginnen met de wetenschap dat er een radicale scheiding bestaat tussen christendom en islam. Het gaat ten diepste om een verschillende visie op Wie God is.'

Bekering

Een belangrijk verschil tussen islam en christendom is daarnaast: de oproep tot een radicale, diepgewortelde bekering. Binnen de islam klinkt die oproep niet. De Koran bepleit weliswaar een verandering van levensstijl, door je aan de vijf zuilen (religieuze plichten) te houden. Maar die verandering blijft wat aan de oppervlakte steken. De Geest, die Gods wetten in je hart schrijft, is bij de islam een onbekend fenomeen. In de boeken van James Packer is er veel aandacht voor die thema's: bekering, de Geest als vernieuwer, herschepper. In het Reformatorisch Dagblad noemt de theoloog als belangrijk aandachtspunt voor de kerk, naast de islam, het 'werk van de Heilige Geest in de bekering'.

Liefdevol

Vaak wordt het evangelie versmald tot de boodschap 'God houdt van jou'. En natuurlijk, God houdt van alle mensen. En er zijn mensen die snakken naar die boodschap. Maar is het ook de kernboodschap die we als kerk moeten uitdragen? Het gevaar bestaat dat we een halfzacht beeld van God neerzetten. Iemand die niets vraagt, alleen liefheeft, 'Hij wacht alleen nog maar totdat je komt...' Doe je het evangelie zo recht? In de verkondiging van de profeten, Jezus zelf en de apostelen lag de nadruk op bekering. Stel dat iemand recht op een ravijn afloopt, heeft het dan zin om die persoon toe te roepen hoeveel je wel niet van hem houdt? Misschien is het dan liefdevoller om te roepen: 'Pas op! Uitkijken! Keer je om!' Ook moslims zijn meer gebaat bij liefdevolle duidelijkheid dan enkel 'lievigheid' – in de zin van 'uiteindelijk dienen we dezelfde God'. Ja, moeilijk is het wel. Je hebt er vrijmoedigheid voor nodig. En wijsheid, kennis, liefde, de Heilige Geest. De apostelen schreeuwden het aanvankelijk ook niet van de daken. Maar toen kwam de Geest. En alles veranderde.

Gertjan de Jong op 08-05-2013, 10:00
1 reactie
mortlach
08-05-2013 / 22:42
En wat als de Hindoe nou denkt dat de christen op een ravijn afloopt en probeert te waarschuwen?

het lijkt mij dat je een gesprek altijd moet beginnen met wederzijds respect voor de zaken die ieder zo nauw aan het hart gaan, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Je mag het gesprek ook aangaan met de gedachte dat de ander fout zit, maar ik vraag me af hoe zinvol dat soort gesprekken zijn,.

Lees ook deze columns

Voor je het in de gaten hebt, zit je muurvast in een bepaald denkpatroon en neem je steeds dezelfde informatie tot je. Ongemerkt word je zo in slaap gesust, tot het moment dat je met een schok wakker ...
3 reacties
22-04-2013
Deze kinderen mogen van de Raad van Bestuur van ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede gedood worden in de moederschoot. Hieronder hun gezichten.
22 reacties
15-04-2013
Vandaag wil ik graag eens het Europees burgerinitiatief 'Een van Ons' onder uw aandacht brengen. Zeven burgers uit zeven Europese landen hebben een zogenaamd burgercomité gevormd om op te komen voor d...
Geen reacties
12-04-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering