(...) Zowel zij als ik denken (...) dat dit een teken van God zou kunnen zijn om...

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik ben een medisch student van 20 en was tot voor kort ongelovig. Echter, ik heb een medestudente leren kennen met wie alles perfect klikt. We vertrouwen elkaar als geen ander en onze communicatie is zeer goed. Echter, het enige wat niet ‘klopt’ is dat ik niet geloof en zij wel. Zowel zij als ik denken wel eens aan de mogelijkheid dat dit een teken van God zou kunnen zijn om aan mij te laten zien dat "bekeren” de juiste weg is. Denkt u dat dit kan? Ik heb van iemand gehoord dat God via de harten van anderen kan werken.

Antwoord

Laat ik mogen beginnen met het uitspreken van mijn dankbaarheid dat jij een meisje hebt gevonden met wie je meer dan een oppervlakkig contact hebt. Vanuit het geloof bezien is dat geen toevalligheid. Christenen -mensen, die in Jezus Christus geloven en luisteren naar de Bijbel, het Woord van God- geloven niet in toeval en noodlot, maar ze geloven dat God alle dingen, ook ons leven, bestuurt en leidt. Dat betekent niet dat onze verantwoordelijkheid als het gaat om onze beslissingen wordt opgeheven. Een christen beleeft zijn en haar verantwoordelijkheid echter in relatie met God. Je wilt de weg gaan die Hij wijst in Zijn Woord. Ik noem maar een enkele tekst om te laten zien dat God ons leven leidt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Spreuken 16: 9, waar staat: “Het hart van de mens overdenkt zijn weg; maar de HEERE bestuurt zijn gang”. Je kunt ook Spreuken 21:1 lezen. Ook in de Psalmen, ja in de hele Bijbel tref je deze werkelijkheid aan. In dit licht mag je ook jouw ontmoeting en contact met je vriendin zien. Dus als een stukje leiding van God in je leven.

Dat betekent ook dat zij een middel kan zijn om jou inderdaad tot bekering te brengen. Niet dat ze daar zelf toe in staat is, maar  de Heere God gebruikt altijd mensen om anderen tot geloof en bekering te brengen. Ik denkt bijvoorbeeld aan die prachtige geschiedenis in Handelingen 8:26-40, waar Filippus een man die God zocht maar niet kon vinden, die in de Bijbel las maar het niet begreep, helpt bij het verstaan van wat hij las over de Heere Jezus Christus vanuit het boek Jesaja. Lees dat gedeelte zelf maar eens door. Het is dus niet zo dat als God met Zijn Heilige Geest in het hart van een ander werkt -dat is heel belangrijk - Hij ook automatisch in mijn hart werkt. Maar misschien bedoel je dat ook niet. God gebruikt echter wel mensen om hen de Bijbel te leren lezen, ja, om door het lezen van de Bijbel de Heere Jezus Christus te ontmoeten en te leren kennen. Daarvoor is ook gebed nodig om het werk van de Heilige Geest in je hart. Lees daarvoor Lukas 11: 5-13 maar eens door.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord wat heb geholpen. Gods zegen toegewenst.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

relaties