Jomanda

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Veldhuizen. Laatst heb ik een video van de EO gezien over Jomanda. Het heeft heel veel met mij gedaan. Ik voelde zo duidelijk dat het niet goed was wat zij deed.  Nog nooit had ik zo duidelijk besef dat de duivel op zo'n subtiele manier kan werken. Jomanda is er van overtuigd dat ze het goede doet. En vele mensen met haar.

Nu merk ik dat ik hiervan enorm onrustig word. Het houdt mij in de greep. En als ik God bid om verlossing, dan merk ik dat de duivel probeert om er tussen te komen en mijn gebed te verstoren. God lijkt heel ver weg, het is net of Hij niet luistert. Kunt u mij helpen om hieruit verlost te worden?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik kreeg je vraag over de gevolgen van het zien naar een video van de EO over Jomanda. Je bent van die video enorm onrustig geworden. Aan de ene kant voelde je duidelijk, schrijf je, dat het niet goed was wat Jomanda deed. Aan de andere kant laat het je maar niet los.

Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik die video niet ken. Maar ik veronderstel dat de EO op overtuigende wijze heeft (willen) laten zien dat datgene wat Jomanda doet heel beslist niet de Bijbelse lijn is. Je schrijft zelf dat je nooit zo duidelijk besefte dat de duivel op zo’n subtiele manier kan werken. Jomanda pretendeert een medium te zijn en contact te hebben met de geestenwereld en het goddelijke. De Bijbel wijst dat duidelijk af. Daarbij doet Jomanda dat in heel verleidelijk in een (meestal?) lichtblauw (hemels?) gewaad. Dat brengt veel mensen in een zekere ban. En misschien gebeuren er ook onverklaarbare dingen bij Jomanda, zelfs genezingen. Dat komt in vrijwel alle religies voor. Aan de ene kant kan dat verklaarbaar zijn: er is een nauwe binding tussen onze psyche (laten we zeggen, onze geest) en ons lichaam. Denk aan het heel eenvoudige voorbeeld dat, als het mooi weer is, veel mensen zich happy voelen en pijnen en kwalen al of niet tijdelijk verdwijnen. Aan de andere kant moeten we bedenken dat de duivel ook macht heeft. Denk aan wat er staat in Mattheüs 24 over valse profeten die velen zullen verleiden. En wat staat in Openbaring 13 (o.a. vers 13 en 14), dat het beest uit de aarde grote tekenen doet zodat het de mensen verleidt. Ik zeg niet dat dat op Jomanda slaat, maar wel dat het heel goed is om dat ter harte te nemen.

Nu schrijf je dat, wat je op de video gezien hebt, je niet loslaat. Wat is dat, dat je niet loslaat? Dat de duivel op zo’n subtiele manier kan werken? Nu, dat kan hij hij op allerlei manieren, ook bij christenmensen, en evenzeer bij jou en mij. Of bedoel dat dat, wat je van Jomanda gezien hebt, je niet loslaat? Een video is namelijk zo visueel en wat je ziet komt altijd veel intenser op je af dan wat je alleen maar hoort. Bij een video is zelfs sprake van beide: zien (dat is het meest intens) en horen. Dat is (ik sla even een zijpad in) ook het gevaar van TV: je ziet en hoort zoveel. Denk alleen al aan het Journaal: je ziet de beelden van Pakistan die het meest op je netvlies achterblijven. Het laat je (bijna) niet meer los. Vandaar dat veel mensen, omdat ze zoveel op de TV zien, gaan twijfelen aan God: hoe kan God dat toelaten, is er wel een God? Enz. En dat andere mensen bereid zijn een grotere gift te geven naarmate de beelden die ze zagen intenser op hen afkomen. Mijn vraag is: is de EO-video niet duidelijk geweest? Het kan toch niet de bedoeling van de EO zijn dat mensen van hun video onrustig worden en dat de duivel de gebeden van mensen  probeert te verstoren. God lijkt heel ver weg, schrijf je, het is net of Hij niet luistert. Nu, dat kan de EO met de video niet bedoeld hebben.

Wat ik je zou willen aanraden, is het volgende:

-Doe de video de deur uit. Ik veronderstel dat je dat al gedaan hebt. Eventueel geef je hem aan je predikant, als je die hebt, met de vraag of hij zijn mening wil geven en je kan helpen. Een goed gesprek met hem of anderen over Jomanda kan heel heilzaam zijn.

-Bid God om een vast geloof in de Heere Jezus Christus en om de rust die Hij kan en wil geven. Je doet dat ook, schrijf je. Houd het vol.

-Lees de geschiedenissen in de Evangeli?n hoe Jezus met zieken omgaat. Bij Hem gaat het heel anders toe dan bij Jomanda. En van Hem belijden we dat Hij de goede Herder is. Ga die geschiedenissen na en lees ze als voorbeelden van Jezus’ innerlijke bewogenheid met mensen (zieken, gehandicapten). Zonder mooi blauw gewaad, zonder bijzondere poespas, zonder bedoeling om indruk te maken op de schare, integendeel, Jezus neemt vaak iemand, los van de schare, apart; verbiedt ook dikwijls om het wonder van de genezing verder te vertellen), enz.

-Bedenk dat de hoofdbelijdenis aangaande Jezus is dat Hij de Zaligmaker van zondaren is. Dat heb je bij Jomanda vast en zeker ten enen male gemist. En probeer zelf Jezus als Zaligmaker te belijden, niet alleen in het algemeen, maar ook heel persoonlijk, zoals Thomas: mijn Heere en mijn God.
Ik hoop dat ik je met deze raad wat geholpen heb.

-Zijdelings, ik weet niet of je eraan toe bent maar ik zeg het je toch maar, zou je de EO kunnen schrijven, in welke grote verwarring de video je gebracht heeft. De EO zou zich erop kunnen bezinnen of de video wel zo juist en verstandig is. Want, nog eens, de EO kan niet bedoelen om bij mensen onterechte onrust te wekken en de duivel gelegenheid te geven om het gebed van jou of van anderen te verstoren.

Van harte sterkte en zegen toegewenst. Weet en geloof dat God machtiger is dan de duivel. En dat weet je ook.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

occult