"De Uitnodiging" van W. Paul Young

Ds. G. van de Groep / 13 reacties

Vraag

Een tijdje geleden is er een boek verschenen: "De Uitnodiging" van W. Paul Young. Het boek is een bestseller in Amerika. Het gaat over een man, wiens dochtertje is ontvoerd. Na een zoektocht worden in een verlaten hut aanwijzingen van een brute moord gevonden. Vier jaar later ontvangt de rouwende Mack een briefje -schijnbaar van God- met de uitnodiging om opnieuw die vreselijke hut te bezoeken. Mack maakt kennis met God, gepersonifieerd in een Afro-Amerikaanse vrouw die zich Papa noemt. Daarnaast met timmerman Jezus en met Saruya, de verpersoonlijking van de Heilige Geest. Ik ben bezig dit boek te lezen, maar ik weet niet of ik verder moet gaan. Is het niet oneerbiedig om zo over God te praten?

Antwoord

Ds. G. van de Groep gaat het boek aanschaffen en komt zo spoedig mogelijk met een reactie.

Redactie vragenrubriek.

Lees meer artikelen over:

boeken
13 reacties
Africalover
En toch.... ik begrijp de reactie van ds van de Groep.
Maar ik heb het boek zelf gelezen... En ben er door geraakt!
Natuurlijk zijn er dingen in het boek waar ik mijn twijfels bij heb, maar aan de andere kanten worden er onze zelfbedachte regels, tradities, en gedachtegoed wel in omver geworpen.
Er zijn zoveel dingen in mijn leven, die doordat ze er met de paplepel ingegegoten zijn, normaal worden, en waar ik vanzelfsprekend vanuit ga dat ze Bijbels zijn. Maar als je kritisch leert kijken, en dit boek leert lezen, dan is het overwegend Bijbels wat er is geschreven.

Tip... lees het, en vorm dan een mening.
toppie
@Africalover
Oke, ik zal het boek verder gaan lezen.
Dank voor je reactie.
Zou ik daarna hierover met jou kunnen praten?
Lalage
Vreemd dat de dominee het afwijst zonder het boek zelf gelezen te hebben! Ik heb het wel gelezen. Mocht dit boek je aan het denken zetten, dan is dat alleen maar goed. Ik ben het ook niet met alles eens, maar je moet het zien als een allegorie. Dus het is een weergave en niet de absolute werkelijkheid, net zoals mensen ook anders naar voren kunnen komen in een boek dat op een ware geschiedenis is gebaseerd. Ik heb van veel mensen gehoord dat ze dit een geweldig boek vonden. Ik vond het zelf op sommige punten wat moraliserend, dat komt misschien doordat ik niet zo op de hoofdpersoon lijk.

Ik ben benieuwd wat de vragensteller ervan vindt als het uit is. Misschien kunnen we het op het forum bespreken.
Egbert
Ik vind het jammer dat de dominee dit boek ongelezen classificeert als godslasterlijk.
Als de Bijbel Jezus typeert als herder (zeer ruw volk) is dat ook niet godslasterlijk.
Het gaat in het boek helemaal niet om de typering. Dia zijn bewust gebruikt om je te laten proberen om je huidige godsbeeld even los te laten. Of dat nu een oude man met baard is of een geest of iets anders...

Ik vond het een heel bijzonder boek dat je vooral naar jezelf en naar je godsbeeld laat kijken.
God zelf blijft overeind zoals Hij zich in de Bijbel kenbaar maakt.
Ik heb ook wel mijn vagen bij sommige dingen maar vond het op veel terreinen een eye-opener.
Africalover
@toppie....
ja hoor tuurlijk... ben je dezelfde toppie als van forum?
Africalover
@toppie... dat mag
toppie
@Africalover:
Nee, ik ben volgens mij niet dezelfde als van het forum
Ik heb namelijk zover ik weet nog nooit op het forum gereageerd;)
Misschien kun je een topic over dit onderwerp maken?
Dan kunnen we daar verder praten
toppie
@Africalover
Nee, ik ben volgens mij dezelfde als van het forum.
Voor zover ik weet heb ik nog nooit op het forum gereageerd;)
Misschien een idee om een topic over dit onderwerp aan te maken, zodat we daar verder kunnen praten?
refoweb
Ds. G. van de Groep gaat het boek aanschaffen en komt zo spoedig mogelijk met een reactie.

Redactie vragenrubriek.
hjrl
Mary Ann Collins (die een novice kloosterlinge was) heeft het over dit boek THE SHACK, zij merkte, na haar weggaan uit de RKK, dat een dominee na lezing van dit boek ging nadenken of God dan toch niet een vrouw zou zijn. Mary Ann zegt dan: "de auteur weet het dan beter dan Jezus die God Zijn Vader wist!" Kortom boeken zijn nooit zonder invloed. Sommigen zijn gevaarlijk.
zeeuwsebabbelaar
Ik vindt het een goed boek
Ankie1975
Ik vind het een godslasterlijk boek... heb het zelf gelezen en eigenlijk toen ik de achterkant las wist ik al dat dit geen christelijk boek zou kunnen zijn. Om God hier als een vrouw te beschrijven...en in de dialogen..er is totaal geen heiligheid meer aan God en Jezus... ook als mack dan over het water gaat lopen en Jezus zegt... dat is leuk he? Zo onwaardig allemaal...
maar afgezien daarvan... er zitten heel veel new-age leren in... als mack in de grot sophia ontmoet voelt hij ineens iets wat door zijn ruggegraat gaat... dit is een kundalini ervaring... in de esoterie kom je dit soort ervaringen ook tegen..
mensen worden zo verblind door dit boek omdat het zo over liefde gaat...
Ankie1975
ik zal nog even zeggen waarom ik het gelezen heb... het lag in onze kerk op de boekentafel.... en als je zegt dat een boek niet goed is, is het wel handig dat je het goed kunt onderbouwen en zelf gelezen hebt