Moeilijke uitdrukkingen van dominees

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

06-12-2005, 00:00

Vraag

Waarom gebruiken dominees soms zulke moeilijke uitdrukkingen terwijl de Heere Jezus zo eenvoudig tot de mensen sprak. Je krijgt het gevoel dat als je ook maar die moeilijke taal gebruikt, het altijd wel goed zit. En dan denk ik: wees toch eenvoudig!


Antwoord

Over het algemeen spreken de dominees gewoon zuiver Nederlands en kan iedereen beluisteren wat zij zeggen. De één gebruikt wel eens moeilijker zinsconstructies dan de ander, maar het doel van hen allen is om Gods Woord zo duidelijk mogelijk te verkondigen. Zelfs als zij de tale Kanaäns spreken kan iedereen hen verstandelijk volgen. Dat wil zeggen degenen die een christelijke opvoeding hebben gehad. Op de catechisaties wordt uitleg gegeven van de leer der kerk. Velen gebruiken daarbij het bekende boekje van ds. A. Hellenbroek. Vandaar het grote belang om de catechisaties te volgen in de gemeente. Wij geven de catechisanten altijd, aan het begin van de les, de gelegenheid om moeilijke woorden en begrippen aan de orde te stellen en trachten we daar uitleg aan te geven.

We hadden een grootmoeder en die kon niet lezen of schrijven, maar kon goed van de Heere spreken. Zij was van God geleerd en door God bekeerd. Verstandelijk licht begaafd en zij klaagde nooit dat ze de preek niet goed kon bevatten. Ga daarom, voordat je naar de kerk gaat, op de knieën en vraag de Heere of de dominee eenvoudig het Woord mag bedienen en dat je er zelf een zegen van onder mag wegdragen. Die dominee staat er iedere week maar weer voor omdat onmogelijke werk te doen. De geroepen dienstknechten mogen ondervinden dat de Heere hen nabij en goed is om opening te geven in de tekst en de gangen en wegen die de Heere met Zijn volk houdt. En daar wringt vaak de schoen. Wanneer we hier vreemd aan zijn valt het niet mee om het te volgen. Maar toch, valt de Heere te voet en bidt hem om de zalving van Gods Geest opdat hetgeen de dominee preekt gekend mag worden in het hart. Dan is het zo eenvoudig dat een zuigeling het verstaan mag. Die is wederomgeboren en dat is nodig om met het hart te preken en met het hart te luisteren. Dan is het gebed: Heere, ik begrijp Uw weg niet. Die is in het binnenste heiligdom.

Op en onder de kansel is het gebed nodig: Heere, ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend. We zullen biddend ons werk doen opdat het nog eenvoudiger mag klinken in de gemeenten en Zijn Naam verheerlijkt wordt in de harten van verloren, domme zondaren.

In alles de eenvoudige bediening van Gods lieve Geest toegewenst.

Ds. J. D. Heikamp

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
    09-11-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
283 artikelen
Ds. J.D. Heikamp

Bijzonderheden:

Emeritus

website: http://dsheikamp.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

We zijn nu ongeveer een jaar gelukkig getrouwd. We houden veel van elkaar en kunnen alles met elkaar bespreken. We hebben met gemeenschap gewacht tot we getrouwd waren. We zagen er allebei naar uit. E...
21 reacties
06-12-2012
Soms ben ik best gewoon een beetje boos. Ik heb mensen om mij heen die God mogen kennen, echt naaste familie. Als ik dan op bezoek ga bijvoorbeeld bij m’n opa, dan wordt er haast niet over het geloof ...
1 reactie
06-12-2021
Ik heb een vraagje. Ik heb twee jaar geleden m'n moeder verloren. Dat geeft veel verdriet. Nu worstel ik ook met homofiele gevoelens. Kan dit nu komen door het gemis van m'n moeder? Dat ik daardoor ee...
Geen reacties
06-12-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering