Uitverkiezing en Jehovah's getuigen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Heeft het nut om aan de Jehovagetuigen uit te leggen wat verkiezing en verwerping inhoudt?

Antwoord

Beste vrager,

Verkiezing en verwerping zijn een teer onderwerp. Met de Jehovah's Getuigen zul je dat niet als eerste onderwerp bespreken. Er zijn allereerst in gesprek met hen de drie-eenheid, de eeuwige Godheid van Christus, de Heilige Geest als persoon -en niet als kracht- en het bestaan van het  eeuwig verderf aan de orde komen. Daarbij komt nog de wettische geest die hen kenmerkt, in plaats van de pure genade waardoor wij zalig worden.

Men moet, als men met hen wil spreken over verkiezing en verwerping, heel goed weten waar het om gaat. Het dient een getuigend gesprek te zijn en niet een gesprek om te zien wie het sterkst is in het debatteren. We kunnen deze mensen moeilijk met de verkiezing en verwerping om de oren slaan, daar zijn deze zaken te heilig voor.

Als het niet exclusief aan de orde komt in een gesprek zou ik er niet aan beginnen. Komt het aan de orde, dan dienen we van de verkiezing te benadrukken dat we zalig worden ten diepste omdat God het wil en van de verwerping vanwege onze zonde. Als God naar recht zou handelen, vanuit het werkverbond, dan staat het er met niemand goed voor, maar God wil via het genadeverbond de zaligheid aanbieden uit louter genade en vanuit Zijn soeverein welbehagen.

Deze zaken zult u alleen met een persoonlijk kennen van de genadige verkiezing kunnen verwoorden. En zoals we weten is Christus de spiegel van de verkiezing en zullen we alleen door Hem van het welbehagen weten.

Laten we er altijd aan denken als we Jehovah's Getuigen aan de deur krijgen, dat het ketters zijn en we daarom voortdurend in gebed dienen te zijn tijdens het gesprek, opdat we zelf niet meegesleurd worden in een valse leer. Tracht persoonlijk een getuige van Christus te zijn.

De hartelijke groeten, ds A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

Jehovah's Getuigenuitverkiezing