Waarom wordt Abraham de vader aller gelovigen genoemd?

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt Abraham de vader aller gelovigen genoemd?

Antwoord

Voor de Joden was het heel gebruikelijk om Abraham, de stamvader van het volk Israël, “vader” te noemen. Zo zegt Zacharias in zijn lofprijzing: “En aan de eed, die Hij Abraham, onze vader, gezworen heeft, om ons te geven,” (Lukas 1:73). De Joodse leiders zeggen tegen de Heere Jezus: “Abraham is onze vader” (Johannes 8:39). De Heere Jezus gebruikt dat ook als hij spreekt over de rijke man en de arme Lazarus. Dan laat Hij de rijke man zeggen: “Vader Abraham, ontferm u over mij” (Lukas 16:24).

Abraham is vader van de Joden, die besneden zijn. In Romeinen 4 wijst de apostel Paulus er op, dat Abraham al geloofde en de gerechtigheid van God ontving, toen hij nog niet besneden was. Daarom is Abraham ook de vader van de gelovigen uit de volken die niet besneden zijn. Dit stemt overeen met Efeze 3:6 waar we lezen dat de heiden mede-erfgenamen zijn van dezelfde belofte (als de Joden), namelijk de beloften van Gods Genadeverbond. Zo kan hij genoemd worden: “een vader is ons allen” (Rom.4:16). Dit moet dan wel betekenen: vader van alle gelovigen.

Ds. A. Jonker