Mijn vriend OGG en ik HHK

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Is er een boek te koop over het omgaan met kerkverschil in een relatie (waarin ook de feitelijke kerkverschillen uitgelegd worden?)  Mijn vriend (OGG) en ik (HHK) zijn hier serieus mee bezig en lopen tegen veel moeilijkheden aan.

Antwoord

Dag vragensteller,

Zo'n specifieke titel als jij zoekt, ken ik niet. Ik weet ook niet of je die nodig hebt. Het beste boek op dit terrein is de Bijbel. In de Bijbel staat zoveel wat ons kan binden, dat de verschillen er bij in het niet zinken. Ik denk dat je bij de overeenkomsten moet beginnen. Als voorbeeld enkele overeenkomsten:

-Jullie belijden beide dat de Schrift Gods Woord is en noodzakelijk, maar ook voldoende tot de zaligheid;

-Jullie geloven beide dat Jezus Christus gestorven en opgestaan is voor de zonde van ieder die in Hem gelooft;

-Jullie onderschrijven beide de Drie Formulieren van Enigheid;

-Jullie geloven beide dat de mens onbekwaam is tot enig (geestelijk) goed en geneigd is tot alle kwaad; (vandaar de noodzakelijkheid van de Heere Jezus Christus);
-etc.

Verder nog enkele minder belangrijke overeenkomsten:

-Jullie staan beide achter de Statenvertaling;

-Jullie zingen ongeveer in hetzelfde tempo;

-Jullie denken waarschijnlijk hetzelfde over kledingstijl en levensstijl;

-etc.

Kortom: over welke verschillen heb je het? Wat bedoel je met “veel moeilijkheden”? Ik wil je hiermee best verder helpen, maar het is mij nu niet helemaal duidelijk. Hopelijk heb ik je op het goede spoor gezet. Sterkte in alles en "strijd om in te gaan door de enge poort".

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)kerkkeuze