Christendom heeft het bij het juiste eind

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem m.b.t. de omgang met niet-christenen. Regelmatig krijg je de vraag: Het christendom is slechts een van de vijf grote wereldgodsdiensten. Waarom zou juist het christendom het dan bij het juiste eind hebben? Als je dan de Bijbel aanhaalt, zeggen ze dat de Bijbel een verzameling boeken van mensen is, die allemaal verschillende godsbeelden hadden. Kun je zo'n persoon nog rationeel overtuigen of kun je alleen nog zeggen dat zo'n persoon dat gewoon moet geloven?

Antwoord

Een vraag die me uit het hart gegrepen is. Het rationeel overtuigen gebeurde in de tijd van de Oude Kerk veel. We hadden toen de apologeten. Zij probeerden d.m.v. redelijke argumenten de ander te overtuigen. Daartoe gebruikten ze vooral ook de terminologie van de tegenstander. Vooral de filosofie deed het goed. Mensen als Augustinus hadden veel baat bij hun filosofische scholing.

In de tijd van de Middeleeuwen ging dit vooral verder in de literatuur en de scholastieke debatten.  Bekend zijn de Godsbewijzen van iemand als Anselmus van Canterbury. Het bestaan van God zou, volgens hem, via de orde van het denken kunnen worden bewezen. In zo'n context speelt het rationeel overtuigen een heel belangrijke rol.

Wij leven thans echter in een totaal andere culturele context. De postmoderne mens is wars van grote verhalen en filosofische stelsels en allerlei rationele constructies. Het gaat meer om het 'hart'. Mensen hebben vooral ook voorbeelden, leesbare brieven, nodig. Als we zelf iets uitstralen van de waarde van het geloof en we kunnen daar iets van onder woorden brengen, zal het veel beter overkomen dan allerlei geredeneer.

Bovendien kun je bij het rationeel overtuigen zelf nog buiten schot blijven. En dat is juist waar moderne mensen, en vooral jongeren, doorheen prikken. Een eenvoudig verhaal wat het christelijk geloof voor jou betekent helpt meer dan prachtige betogen. Het gevaar van rationele betogen is bovendien: hete hoofden, koude harten... Bisschop Ryle zegt terecht: "Weinigen worden ooit bewogen door redenering en bewijsvoering."

Dit alles betekent echter niet dat rationeel overtuigen überhaupt verkeerd zou zijn. Er zijn mensen, en onder studenten zal dat ook zeker voorkomen, die echt willen weten hoe het nu zit met evolutie of schepping, en met allerlei wonderverhalen uit de Bijbel, enz.

De Bijbel is geen onlogisch, inconsistent boek. Juist niet! Laten we ook niet denken dat de antwoorden uit de wetenschap 'knapper' zouden zijn. Als personen ons vragen naar rationele argumenten, zorg dan ook dat je daarop kunt ingaan. Hoewel er inderdaad dingen zijn die we niet kunnen beredeneren of bewijzen, maar "gewoon moeten geloven."

Tenslotte: we zullen overtuigender kunnen spreken als we zelf de Heere Jezus hebben leren kennen en in onze levenswandel daar iets van mogen uitstralen! Momenteel ben ik met een prekenserie bezig over de roeping van de eerste discipelen, volgens Johannes 1. Prachtig hoe de één de ander op Jezus wijst, en er een hele beweging op gang komt. Heel eenvoudig, maar met geweldige gevolgen.

Schoonhoven, Ds. H. Liefting

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige