Natuurlijke hormonen tijdens de pre-menopauze

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt u over het gebruik van natuurlijke hormonen tijdens de pre-menopauze? Mijn arts adviseert mij deze te gebruiken omdat de opvliegers beginnen en ik ook nog andere klachten heb. Zelf ben ik er een beetje huiverig voor om hormonen in te nemen. Maar de klachten zijn niet aangenaam. Ik ben voortdurend moe. Uit het bloedonderzoek afgelopen zomer was niet af te leiden dat de overgang begonnen was. Wel was mijn bloedsuikerspiegel erg laag. Maar ook dat kan een teken zijn van een beginnende overgang, zegt mijn arts. Ik heb wel vertrouwen in hem, maar ik vind het fijn om hierover ook een christenarts te raadplegen. Ik hoop dat u mij wilt helpen.

Antwoord

Al dan niet natuurlijke hormonen zijn perfect tegen overgangsklachten. Echter is de kans op borstkanker bij gebruikers iets hoger. Het is dus een afwegen van klachten en kansen. In de praktijk komen steeds meer patiënten en artsen er van terug -behalve in zeer ernstige gevallen of bij zeer jonge vrouwen (jonger dan 40 jaar)- hormonale behandeling te starten.

Hartelijke groet, dr.  A. Logmans

Lees meer artikelen over:

hormonenovergang