Vaginale winden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over lucht uit je vagina. Bestaat er zo iets als vaginale winden? En zo ja, waar komt dat dan vandaan en kan het kwaad?

Antwoord

Beste vragensteller,

Volgens de informatie die wij hebben ingewonnen bestaat er inderdaad zoiets als vaginale winden. Waardoor het veroorzaakt wordt is niet duidelijk, maar het kan ik ieder geval geen kwaad. Veel vrouwen schijnen er last van te hebben en er is geen reden om je er voor te schamen.

Redactie Vragenrubriek

Naschrift José de Jongh-van Hoof, huisarts Rijssen

Vaginale winden bestaan. Er zijn twee oorzaken:

-Door bepaalde bewegingen of houdingen kun je vaginaal lucht aanzuigen dat later weer ontsnapt. Niet iets om je zorgen over te maken. Deze winden zijn geurloos.

-Een fistel (niet natuurlijke verbinding) tussen de darmen en de schede die winden uit de darmen doorgeeft. Dit is wel een ernstige zaak. Is overigens een zeldzame aandoening. Deze winden zijn onwelriekend (vergelijkbaar met winden uit de darmen).

Lees meer artikelen over:

vagina