Wij zijn een aantal maanden getrouwd en we hebben nog geen gemeenschap gehad. He...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

(1) Wij zijn een aantal maanden getrouwd en we hebben nog geen gemeenschap gehad. Het lukt niet. Net of het te nauw is. Heeft u tips? Ik word er een beetje moedeloos van.

(2) Ik/wij zitten met een probleem. We hebben al verschillende keren geprobeerd gemeenschap te hebben, maar het lukt gewoon echt niet! Ik ben echt heel ontspannen en mijn man is echt heel voorzichtig. Mijn vagina wordt wel heel nat, maar als mijn man naar binnen komt, doet het na een paar centimeter echt heel zeer. We dachten dat mijn maagdenvlies misschien wat stugger is dan normaal. Mijn man heeft ook al een paar keer geprobeerd om door te duwen, zeg maar, maar dat doet gewoon zo'n pijn. En het bloedt daarna ook niet! Wat moeten we doen?

Antwoord

Beide vragen neem ik tegelijk. Als het in het begin niet goed of zelfs helemaal niet gaat, wordt het alleen maar moeilijker omdat je er steeds meer tegen op gaat zien en eigenlijk dan bij voorbaat al denkt dat het toch wel weer niet zal gaan lukken.

Allereerst is het belangrijk om er echt vertrouwen in te hebben en je te leren ontspannen. Bekijk jezelf eens met een spiegeltje om te zien hoe je bent gebouwd. Raak jezelf eens aan. Ga eerst met één vinger naar binnen terwijl je je ontspant, dan met twee vingers. Als dat lukt, dan moet gemeenschap in principe mogelijk zijn. Maak geen holle rug, want dan gaat het niet. Trek de benen goed op. Gebruik eventueel een glijmiddel omdat het anders zo stroef gaat en dat ook weer pijn doet. Bovenal is het belangrijk om je echt te ontspannen, dat wil zeggen jezelf zo slap mogelijk te houden. Veel succes ermee.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk