(...) Ik zou me graag gesteund voelen door mijn vriend (want zijn moeder verande...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Een schoonmoeder met wie het vooral sociaal en emotioneel niet klikt is geen reden om een verkering uit te maken. Maar wat moet ik doen als ook mijn vriend niet tegen haar bestand blijkt en zich stil of op een afstand houdt wanneer zij mij weer pijn doet, kwetst en me pakt op m'n zwakke eigenschappen tot ik er nog een keer aan onder doorga, omdat zij toch liever een sterker, handiger, fitter meisje had gezien bij haar zoon. Haar ideaalplaatje wordt nu niet bereikt; waarover door haar tot vermoeiends toe wordt gesproken. Ik zou me graag gesteund voelen door mijn vriend (want zijn moeder verandert toch niet) maar hij geeft me alleen achteraf gelijk en komt niet voor me op waar zijn moeder bij is. Ik voel me erg eenzaam en weet niet hoe ik de toekomst in moet gaan op deze manier.

Antwoord

Ik vind het ontzettend moeilijk om jouw situatie goed te kunnen inschatten, omdat ik niet weet hoelang jullie al verkering hebben (als dit nog maar heel kort is en je vriend neemt het niet voor je op, dan is mijn advies: uitmaken). Heb je al wat langer verkering (langer dan b.v. zes maanden) dan moeten jij en je vriend eens een heel goed gesprek hebben over jullie toekomst, want het is een onhoudbare situatie om een normaal gezinsleven te leiden met een ‘dominante’ schoonmoeder, die wel eens eventjes zal vertellen hoe jij en je man het allemaal moeten doen (t.a.v. de opvoeding en de school, aantal bezoekjes, het verplicht in de buurt van je schoonmoeder blijven wonen).

Overweeg zeer goed of (jullie) jouw relatie het waard is om altijd maar weer met de spanning te leven van ieder bezoekje naar haar of van haar bezoekjes naar jullie. Mijn ervaring is, dat het er niet beter op wordt en dat het zelfs op den duur ook veel spanning zal teweegbrengen in jullie relatie (allerlei ruzies vanwege schoonmoeder). En zelfs allerlei familieruzies, omdat evt. broers en zussen van je vriend ook nog een mening hebben. Het wordt vaak alleen maar gecompliceerder.

Een schoonmoeder die jou kwetst is al erg genoeg, maar dat ook jouw vriend daar niets van zegt is in mijn beleving ongezond en op den duur een onhoudbare situatie! Wanneer het allemaal al in een veel verder stadium is tussen jullie, ga dan in ieder geval niet in de buurt van je schoonmoeder wonen (dit is serieus bedoeld).

Wil je ondanks alles toch deze relatie voortzetten, dan zal jouw vriend heel duidelijk moeten kiezen voor jou, ook waar zijn moeder bij is, want anders is mijn advies: stop met deze relatie!! Leg het ook met elkaar in gebed voor aan de Heere, maar gebruik ook je gezonde verstand.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

relaties