Twijfels over verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al meer dan een half jaar verkering met een jongen. Ik dacht altijd dat ik echt van hem hield, maar de laatste tijd ga ik me steeds afvragen of hij het wel echt is voor mij. Soms weet ik niet zeker of ik hem echt veel specialer vind dan andere jongens. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Het valt mij op dat er zo heel veel vragen gesteld worden over onzekerheid in de verkering. Een verliefdheid wordt meestal echt minder in de loop van de verkeringstijd. Het is niet zo dat je de hele tijd op een
roze verliefdheidswolk zit. Vaak denkt men dat als men maar voortdurend verliefd is dat dat als het ware een garantie is voor het feit dat die ander echt de ware is. Hoe meer verliefd men is en hoe langer het duurt, des te gelukkiger zal het huwelijk worden. Zo is het dus niet!

Iedere verkering kent z'n ups en z'n downs. Ieder mens heeft ook nog eens te maken met z'n stemmingen en op dagen dat je somber bent, ervaar je de verliefdheid ook echt veel minder tot zelfs helemaal niet!

Verkering hebben heeft nog al wat gevolgen. Je moet voortdurend met diezelfde persoon omgaan. Eigen vriendinnen (of vrienden) zie je minder. Je levert toch een stukje vrijheid in, enz.

Belangrijk voor het feit of die ander de ware is: of je je veilig voelt bij elkaar, elkaar begrijpt, er voor elkaar wil zijn, het geloof samen kunt delen, zelfde interesses hebt, enz. Dat is veel en veel belangrijker dan die verliefdheidsgevoelens op zich.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering