Ik (22 jaar) ben heel erg bezig met zwanger worden (...) Hoe kan ik hier mee omg...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik (22 jaar) ben heel erg bezig met zwanger worden. Pas getrouwd en kijk hier ontzettend naar uit. Misschien wel eens te veel! Elke maand is het weer een teleurstelling, terwijl we nog maar een half jaar getrouwd zijn. Zou ik door dat ik er zo mee bezig ben het tegen kunnen houden? Hoe kan ik hier mee omgaan? Elke maand is het weer een spanning voor me.

Antwoord

Iedereen die graag zwanger wil worden, is er nu eenmaal erg mee bezig. En als dat de kans op zwanger worden zou verhinderen, zouden er niet zo veel kinderen geboren worden. En hoe zou je bij zelf kunnen verhinderen er dan niet zo mee bezig te zijn? Aan de ene kant wil je heel erg graag zwanger worden en aan de andere kant mag je er dan niet aan denken. Zo heb je er nog een probleem bij. Uit onderzoek is gebleken dat het er “heel erg aan denken” de kans op een zwangerschap nauwelijks doet verminderen. Probeer wel voor jezelf afleiding te zoeken omdat het je anders zo helemaal gaat beheersen. Het tot stand komen van en zwangerschap kan heel snel gaan, maar heeft soms ook z’n tijd nodig.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

psychologie