Verkiezing diaken ongedaan gemaakt

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de kerk zijn een poos terug verkiezingen gehouden voor een diaken. Tegen degene die gekozen werd is een klacht ingediend door iemand die zeker wist dat deze persoon met een meisje naar bed was gegaan voor zijn huwelijk. De verkiezing van deze diaken werd ongedaan gemaakt. Gevolg was grote ruzie in de kerk en tussen dominee en kerkenraad. Veel mensen zijn weggegaan. Mijn vraag is: Kan zo iemand echt niet bevestigd worden als diaken? De bijbel spreekt toch ook over vergeving?

Antwoord

Het is een merkwaardig verhaal. Ik ben het met de vraagsteller geheel eens. Er is toch vergeving? Wanneer de diaken inderdaad vroeger op deze wijze verkeerd gehandeld heeft en hij heeft dit beleden voor God en de mensen, is er geen enkele reden waarom hij niet in het ambt bevestigd zou kunnen worden. Dan zou David geen koning, Aäron geen priester, Jona geen profeet,Petrus geen apostel hebben kunnen zijn.

Ik ken de ins en outs van de genoemde situatie natuurlijk niet, maar op grond van de gegevens die de vraagsteller verstrekt, ben ik van mening dat de betreffende kerkenraad er verkeerd aan heeft gedaan om de bevestiging niet te laten doorgaan. Eerder zou die man die bezwaar maakte een pastorale vermaning moeten hebben. Als God de zonden vergeeft, mogen mensen die niet meer oprakelen.

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerkerkenraad