Kinderen leiden tot Jezus

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Hoe leid ik onze kinderen tot Jezus? We hebben een aantal kinderen, basisschool en voortgezet onderwijs, en de dagelijkse drukte leidt me zo vaak af van het ene nodige. Ik verlang er bij tijden sterk naar om met hen te spreken over de Heere en Zijn genade, maar de meeste keren verzandt het in de bezigheden van elke dag. Ik wil ook niet prekerig overkomen, maar probeer hen vooral voor te leven. Helaas ben ik zelf zo'n wegdwalend schaap en doet het me verdriet dat ik zo vastzit aan de tijdelijke dingen. Hoe kan ik nu tot een voorbeeld zijn?

In één van onze kinderen merk ik al een paar jaar een droefheid naar God, hoewel ik hier met niemand over spreek, probeer ik ons kind (en de anderen) te wijzen op Christus die kwam voor zondaren en bid ik voor hen. Ik voel me zo tekort schieten. Welk onderwijs kan ik geven aan een kind (tien jaar) dat zijn eigen zondigheid voelt en verlangt naar de Heere? Er zijn zoveel boekjes en bekeringsgeschiedenissen te koop voor kinderen, maar ik twijfel of dit wel goede voeding is voor een jong kind. Hoe leid ik ze tot Christus, ds. A. T. Vergunst?

Antwoord

Beste vader/moeder,

Dit is een vraag voor ons allemaal als ouders en onderwijzers die met kinderen omgaan. Opvoeden is niet kinderen netjes leren leven, hoewel dat er zeker bij komt. Maar uiteindelijk is opvoeden onze kinderen tot Christus brengen, door onze woorden… nee, door Zijn Woorden te spreken en in onze daden -en nog veel meer- Zijn daden voor te leven.

De dagelijkse drukte mag nooit ten koste gaan van onze dagelijkse ontmoeting rondom Gods Woord.  Maak en houd daar altijd tijd voor. Als we dit getrouw en met een open Bijbel doen, openhartig bidden (voorbeeld van ons bidden is belangrijk voor kinderen) en met elkaar voor de Heere Jezus buigen (zelfs letterlijk in de huiskamer), zijn dat zaken die we niet moeten onderschatten. Dan zijn we niet prekerig, maar we preken wel het Woord in de dagelijkse ontmoeting en bespreking er van.

Ik las onlangs dat Boston zijn huisgodsdienst met dezelfde ijver voorbereidde als zijn preken. Dat was best beschamend om te lezen, want ik deed en doe dat niet. Ik moedig je aan om toch de nadruk te leggen op de momenten van de huisgodsdienst en lees ook naast het Woord een boek met de kinderen. Ik heb door de jaren Ryle's boeken over Mattheus, Markus, Lukas en Johannes gelezen en besproken. Kijk, dan leid je de kinderen tot Jezus, want je leest Zijn Woord, je bestudeert Zijn leven en als Hij zo in jullie huis mag spreken en leven, dan gaan er dingen gebeuren die Hij alleen kan doen.

Het evangelie is het voertuig waarmee de Heilige Geest naar het hart van mensen rijdt. Het is daarom zo belangrijk om echt het evangelie met de kinderen te delen.  Nadat je hen op de zonden hebt gewezen, of zelfs de afwezigheid van het berouw daarover, leidt hen dan tot het Evangelie want daar schittert niet alleen de heerlijkheid van God, maar wordt ook de kracht Gods ervaren die het hart verbreekt en vertroost.

Ik luisterde onlangs naar een predikant die Koelman aanhaalde. Wat preekten die oudvaders toch persoonlijk en nodigend. Maar Koelman vermaande ons om maar te denken dat je te vroeg in het geloof naar de Heere Jezus toe kan gaan. Zelfs als je niet gebogen gaat onder de last van de zonde, toch dan ook juist mogen en moeten we naar de voeten van de enige Zaligmaker.

En kijk, ouders, horen onze kinderen dat als wij bidden? Horen en zien ze ons worstelen aan Zijn voeten, in een open belijdenis van de zonde van hardheid, koudheid, ongeloof, wereldgezindheid? En toch Zijn Naam aanroepen en op Zijn Woord pleiten, ook in het persoonlijk gebed met je kind nadat die ondeugend is geweest. Daar ligt zoveel zegen en kracht in. Dan wordt het geloof dat we hebben praktisch, persoonlijk, liefelijk, aantrekkelijk en waar, want ze horen en zien het in jou zelf.

Inderdaad, bekeringsgeschiedenissen zijn niet het beste in deze periode.  Als onervaren harten maken we daar helemaal verkeerd gebruik van. Ik ben zelf daar mee in de problemen gekomen, zelfs nadat mijn eigen vader me aanraadde al die boeken in een doos ver weg op zolder te zetten, want ik bleef mij vergelijken en wachten en zoeken voor de dingen die in die boeken waren geschreven. Nee, liever, leid je kinderen in het Woord en lees het zoals het er staat.  Laat het spreken.  Luister naar God want als wij Zijn Woord lezen spreekt Hij immers.

De Heere geve alles wat nodig is om als een leidsman te zijn voor onze kinderen, een leidsman tot de Heere Jezus.

Hartelijke groeten,
Pastor T. A. Vergunst

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding