Huwelijk in besloten kring vanwege familieruzies

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Na twee jaar samen zijn mijn vriend en ik sinds sinds kort verloofd. Hoewel de voorbereiding op het voorgenomen huwelijk een fijne tijd zou moeten zijn is dat het alles behalve. Ik zal het beknopt proberen toe te lichten. Allebei komen we uit gebroken gezinnen. Door scheiding en ruzie, huiselijk geweld en andere vormen van gebrokenheid zijn beide (grote) families totaal uiteen gevallen. Dit zorgt op gezette tijden in het jaar altijd voor problemen.

We kijken uit naar ons huwelijksleven. Dit in tegenstelling tot de aanloop daar naar toe en de dag zelf. Het brengt zoveel verdriet naar boven dat we soms denken dat (uitstel/afstel) ons het beste zou lijken. We willen dolgraag getrouwd zijn, maar we willen niet trouwen en een kerk afhuren met familie die elkaar niet kan luchten of zien. Maar om onze trouwdag daarom af te stellen kan -zo vinden wij- ook niet de bedoeling zijn.

Daarom de volgende vraag. We hebben besloten om in besloten kring ‘gratis’ voor de wet te trouwen. Simpelweg om al dat gedoe uit de weg te gaan. We realiseren ons dat een bevestiging van het huwelijk, anders dan een rouwsamenkomst, een eredienst is en dat het eigenlijk in de openheid plaats dient te vinden. Wij willen graag de HEERE om Zijn zegen vragen omdat een huwelijk zonder Hem geen optie is.

Dus nu vragen wij ons af: biedt de kerkorde een mogelijkheid tot een kerkelijke inzegening in besloten kring? Bijvoorbeeld tijdens de vergadering van de kerkenraad in de consistorie, of met een delegatie ouderlingen in de woonkamer van de toekomstige echtelijke woning? Misschien goed te vermelden: ons trouwen heeft om het zo te zeggen geen haast. Het is geen ‘moetje’. Dat is dus geen reden voor de beslotenheid.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik begrijp dat het om een complexe situatie gaat. Het mooiste zou zijn als die opgelost zou kunnen worden. Dat zou voor allen die erbij betrokken zijn een zegen zijn. Jullie schrijven dat dit helaas onmogelijk is. Ik neem aan dat dit inderdaad zo is.

Nu is het wel zo dat je voor een huwelijkssluiting kunt uitnodigen degenen die jij wilt uitnodigen. Het lijkt me toch dat er in de familie-, kennissen- en vriendenkring, onder collega’s of in de buurt waar je woont, altijd wel mensen zijn die je ervoor uit zou kunnen nodigen. Het zal toch ook niet zo zijn dat er in de gehele familie aan beide kanten niemand is met wie je enig contact hebt. Misschien dat je dan niet zo’n grote bruiloft hebt maar het met een kleiner aantal moet doen. Ik ken de exacte situatie niet dus geeft ik het maar in overweging. En misschien kan het gewoon uitnodigen van hen met wie je  momenteel geen omgang hebt juist de manier zijn om tot toenadering te komen. Je geeft een signaal af dat je niet wenst te berusten in de nare situatie In elke geval wens ik je wijsheid toe om  een juiste weg te gaan.

Lukt het werkelijk allemaal niet, dan zou ik contact opnemen met de predikant van jullie gemeente of met de kerkenraad. De kerkorde geeft geen aanwijzingen voor iedere denkbare situatie, dus ook niet voor die van jullie. Een openbare eredienst is normaal het geval met mededeling daarvan aan de gemeente(n) waartoe jullie behoren. De gemeente krijgt zelfs gelegenheid om bij de kerkenraad bezwaar te maken tegen de bevestiging van het huwelijk. Dat moet dan wel schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd zijn. De kerkenraad beslist daarover. En huwelijksbevestiging in de huiskamer of consistorie lijkt mij niet juist. Doe het dan in beperkte kring in de kerk.

De kerkenraad beslist erover wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Neem met hem contact op en bespreek de situatie met hen door. Misschien hebben zij nog een andere mogelijkheid op het oog.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

trouwdienst