Van verslaving naar God

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Mijn naam is R. Ik ben 30 jaar en ben momenteel nogal zoekende naar wie ik ben. Momenteel kamp ik met en strijd ik tegen een drugs- en alcoholverslaving en krijg ik steeds meer het gevoel dat ik mij tot God moet keren. Ik ben hier heel erg nieuw in en weet verder niet wat ik hierin moet doen. Hopelijk zijn hier mensen die mij hierin kunnen helpen/begeleiden.

Antwoord

Hallo R., wat gaaf dat je deze vraag stelt. Je strijdt tegen verslavingen en hebt het gevoel dat je je tot God moet keren. Je wil daarbij hulp. Het is wijs van je dat je die hulp vraagt. Er zijn zeker mensen die je willen steunen en alleen is het best lastig en misschien gewoon niet te doen.

Tegelijk is deze weg niet de meest geschikte voor hulp. Ik zou allerlei vragen aan je willen stellen; hoe je verslaafd bent geraakt, hoe lang dat al is en hoe heftig het is. Bij een forse of langdurige verslaving zou ik je doorverwijzen naar bijvoorbeeld De Hoop in Dordrecht, daar begeleiden ze onder andere mensen met verslavingen en helpen ze je in de zoektocht naar God.

Via dit antwoord hoop ik je een schouderklop te kunnen geven en tegelijk door te sturen naar iemand in je omgeving. Jouw onrust en verlangen vind ik hoopvolle signalen. Juist rond dit moment vieren we Pasen. We hebben een levende God. Die levende God tikt mensen op de schouder en trekt mensen naar Zich toe. Hij werkt de onrust over je verslaving en het verlangen naar Hem in jouw leven. Hij wil nog liever dan wie ook jou helpen. Hij is een God vol liefde en genade. Hij doet niets liever dan losers zoals wij (ik ook!) een nieuw perspectief bieden, door Jezus. Je mag in heel eenvoudige woorden bidden tot Hem. Als je dat nog nooit gedaan hebt, mag je dat nu tijdens het lezen gewoon doen. Je kan daarvoor je ogen dicht doen en gewoon uitspreken: “Trouwe God in de hemel, ik heb Uw hulp en zegen nodig. Geef mij die in de naam van Jezus en help mij iemand te vinden die mij verder kan begeleiden. Amen.”

Ik raad je aan om in je omgeving naar een christen toe te gaan die je verder helpt. Ken je niemand, dan kan je altijd aankloppen bij een dominee of voorganger van een kerk. Die mensen hebben geen wachtlijst en willen altijd naar je luisteren en met je bidden. Vind je het lastig om iemand te vinden of een eerste stap te zetten, dan mag je via deze site mijn gegevens opvragen en dan help ik je op weg. En mocht je in de omgeving Alblasserdam wonen, dan mag je bij mij langskomen :-).

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

verslaving
1 reactie
B81
Beste R,

Moedig deze vraag te stellen. Ik heb zelf ook met deze vraag gelopen. ik ben zelf ook verslaafd. Ik heb na mijn opname in een kliniek, verder gegaan met lotgenotencontact groepen. Dit is noodzakelijk voor alle verslaafden, atheïst of christen.
Mocht je hier verder over willen praten, mag je via de site mijn gegevens vragen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.