Spelers niet aan Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In het Avondmaalsformulier wordt gesproken over mensen die maar beter niet aan het avondmaal kunnen komen als ze doorgaan in de zonden en dan wordt er in het rijtje “spelers” genoemd. Wie worden daarmee bedoeld?

Antwoord

Spelers zijn mensen die met gokspelletjes geld proberen te verdienen. Het taalgebruik in het klassieke formulier is zwaar verouderd en zorgt vaak voor verwarring, met name bij jongeren. Het hertaalde formulier is daarom duidelijker. Verschillende predikanten gebruiken ze ook door elkaar. Met name bij de verschillende zonden die bij het zelfonderzoek worden genoemd, wordt dan het hertaalde formulier gebruikt.