Geen uitverkiezing voor hel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zat pas een video te kijken over de vrije wil. Op een gegeven moment zegt de spreker dat God bepaalde mensen heeft gekozen om naar de hel te gaan. De persoon probeerde het zo goed mogelijk uit te leggen in de video, maar ik snap het nog steeds niet eigenlijk. Mijn vraag is nu: als God ervoor heeft gekozen dat bepaalde mensen naar de hel gaan, kunnen zij dan überhaupt gered worden terwijl Jezus voor ons is gestorven?

Antwoord

De Dordtse Leerregels leggen het prachtig en evenwichtig uit: "God verkiest geen mensen om ze verloren te laten gaan, maar Hij laat sommigen in hun boosheid en hardigheid liggen".

Meer daarover kun je lezen in de artikelen over 'vrije wil' en 'Uitverkiezing', bijvoorbeeld deze: