Megajaloers op gelovigen

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 8 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van dertien jaar. Ik wil supergraag (net als mijn ouders) een echte christen zijn, op God vertrouwen, geloven en leven zoals Hij dat wil. Ik hoor vaak dat je aan God moet vragen of Hij in je hart wil komen en dan zal Hij dat doen. Ik vertrouw hier zeker op, maar waarom gebeurt er niks? Elke avond vraag ik met een oprecht hart of Hij in mij wil werken, of Hij me misschien iets van Hem kan laten zien. Maar ik bid dit al een tijdje. Waarom voel ik niks?

Ik hoor veel verhalen over dat mensen bekeerd werden en zich zó fijn voelden... Ik ben daar megajaloers op, waarom heb ik dat niet? Kan iemand mij alstublieft helpen? Ik weet echt niet wat ik moet doen! Ik weet dat ik God nodig heb en wil dat ook, maar houd ik wel genoeg van Hem?

Antwoord

Het is bijzonder dat je net als je ouders op God wil vertrouwen, geloven en leven zo als de Heere dat wil. Zij zijn een voorbeeld voor je. Volg hun leven na, vraag hoe de Heere in hun leven is gekomen. Mensen geven raad, dat is fijn, maar echte raad kun je alleen bij de Heere krijgen.

De Heere Jezus zegt in Zijn eerste preek van Marcus 1:15: “De tijd is vervuld, het Koninkrijk van God is nabij gekomen, bekeer u en geloof het Evangelie.” Wat moet je dus doen? De middelen gebruiken die de Heere geeft: Bijbellezen, bidden, denken (mediteren) over wat de Heere zegt in Zijn Woord. Lees vooral in de evangeliën. Dan lees je hoe Jezus is, wat Hij tegen je zegt, wat  Hij je aanraadt. In het evangelie legt Jezus Zijn hele hart open. "Kijk, zo ben Ik." Je mag in Zijn hart kijken. Er is genade bij Hem, er is een plaats bij Hem. Hij nodigt ook jou. Lees biddend in het Woord; daar laat Hij zich ZIEN en kennen.

Je schrijft: “Ik voel niks.” Lieve kind, het gaat niet om voelen, maar om geloven. Geloof Hem, Hij is de Betrouwbare God. Grijp je aan Jezus vast. “O, Lam van God, was en reinig ook mij.” Jezus liefste werk is om zondaren te redden, daar kwam Hij voor.

Je bent een beetje moedeloos en megajaloers op mensen die de Heere hebben leren kennen. "Waarom heb ik dat niet? Houd ik wel genoeg van Hem?" Je bent nog maar aan het begin van de weg. Je kunt niet ineens volwassen zijn.  Meisje, niet onze liefde is bepalend, maar Zijn liefde. Hij is de eerste in ons leven en als we die liefde kennen, dan gaan we van Hem houden, kunnen we Hem niet meer missen. Vertrouw op Hem. Je bent nog maar dertien jaar, zo heerlijk jong. Dat is zo’n goede leeftijd om de Heere te leren kennen. Ga naar Hem toe zo als je bent. Hij heeft nog nooit iemand weggestuurd. Houd dat vast.

Hartelijke groet en de Heere zegene je,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

8 reacties
Samanthi
Lieverd zeg alles tegen de Heere Jezus, Hij wil naar je luisteren en je zonden vergeven, Hij wil je aannemen.
Je miet echt bij de Heere Jezus zijn...
door Hem kan je tot de Vader komen en Zijn kind.
Huisje_op_de_hei
Zoals het antwoord ook zegt: ,,echte raad is alleen bij de Heere te verkrijgen".
Jezus zegt in Matthëus 22 vers 37:,,Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Wat dat betreft mag je gevoel ook meedoen.

In de Bijbel kun je diverse teksten vinden dat God iemand die bid niet met lege handen naar huis stuurt. Mattheüs 7 7-8 bijvoorbeeld.

In het O.T. Habakuk 2 vers 3 staat (o.a.) zo Hij vertoeft verbeid Hem want Hij zal gewisselijk komen. Ik begrijp het zo dat God niet altijd meteen een gebed beantwoord. Hij kan op Zich laten wachten.

Ikzelf ben voorzichtig met bekeringsverhalen van anderen. Het is fijn als je met anderen over het geloof kan praten maar het zijn ook maar mensen en die kunnen het ook wel eens mis hebben.
Yada
Wie is Jezus eigenlijk?

Nicodemus wist wel dat Hij bijzonder was. Er gebeurde aparte en fijne dingen. Daarom moest Hij wel van God gezonden zijn. Maar Wie Hij nou precies is… ?

Daarom gaat hij het stiekem aan Jezus Zelf vragen. Wie bent U nu? Het antwoord van Jezus is: Je kunt het Koninkrijk van God niet zien (of ingaan) tenzij je opnieuw geboren wordt.

Hij zegt: Het is omdat je Mijn woorden niet aanneemt. Je luistert niet echt naar wat Ik zeg. Hoe kun je nou de hemelse dingen geloven, zien en voelen als je de dingen die Ik hier op aarde vertel al niet gelooft?

En dan gaat Hij verder onderwijs geven. Hij zegt iedereen die door de slang gebeten was (en nu dus het vergif van de slang (de duivel) in zijn/haar bloed had) op de verhoogde slang moest zien. En dat Hij verhoogd moest worden (aan het kruis) zodat mensen bij wie het gif van de zonde in hun bloed zit genezen zullen worden als ze naar Hem zullen kijken. Dan zie je de liefde van God! En stroomt Zijn liefde in jouw hart. Hij schenkt je Zijn (eeuwige) leven. Dan kijk je eindelijk niet meer naar je eigen lege hart maar je kijkt naar het hart van God. Dat jou hart zo leeg is komt door onze ongehoorzaamheid en door ons ongeloof.

De Heere Jezus gaat verder: Ik ben niet gekomen je te veroordelen maar om je te behouden! Maar als je nu niet gelooft, dan ben je al veroordeeld. Dat weet je wel vanbinnen toch? Je hebt geen leven in je. En dat is wel wat God van jou vraagt. Zo heeft Hij je geschapen.

De Heere Jezus wordt nog iets eerlijker: Je wilt eigenlijk niet tot Mij komen. Je hebt de duisternis liever dan het licht. Omdat je werken boos zijn…

Daarom lokt Hij je: Vertel Hem eens waarom dat je Hem nodig hebt. Hij kan je onderwijzen want Hij weet wel waarom jij Hem nodig hebt. Zoals Hij Nicodemus onderwees. En weet je: Later zien we dat Zijn onderwijs aan Nicodemus zijn werk gedaan heeft. Hij heeft Hem lief gekregen. En heeft meegeholpen om Zijn lichaam te begraven. Nicodemus was ook opnieuw geboren. Van Boven geboren. Door de Heilige Geest.
kumi
Openbaring 3:20
Zie ik Sta aan de Deur en Ik Klop
Als Iemand Mijn Stem hoort en de Deur Opent,Zal ik bij hem Binnen Komen en De Maaltijd met hem Gebruiken en hij met Mij

Ook ZOEK eerst het Koninklijk VGod
En Zij gerechtigheid
En Dit alles OntVangt U Bovendien

Math 7:7,8
Bid en u zal Gegeven Worden
ZOEK en U Zulkt Vinden!
KlOP en U Zal Open Gedaan Worden!
8Want een Ieder die Bidt ,Die Ontvangt
Wie Zoekt ,Die Vindt
En Voor Wie Klopt
Zal OPEN Gedaan Worden!
kumi
Meisje,
Het GELOOF is Een VAST VERTROUWEN in Wat Men Niet Ziet

Hebreeën 11

Heb het Geloof als een kind
Matheus 18 dacht ik.

Geloof in Jezus de Verlosser
Meer niet, en heb je naaste lief.
kumi
Nog een advies
Ken je veel liedjes met Bijbel verhalen en teksten?
Zing ze vaak en laat ze op je in werken

Zie ik sta aan de deur en ik klop (2x)
Als jij mij binnenlaat ,komt alles Goed
Als Jij...de Deur van jouw Hart Open doet(2x) (openbaring3:20)

Ik stel Mijn Vertrouwen op de Heer mijnGod Want in Zijn Hand ligt heel mijn Levenslot Hem of (Hij)heb ik lief Zijn Vrede Woont in mij ,ik zie naar hem op en Hij is mij steeds nabij

Lees je Bijbel bid elke dag,bid elke dag x dat je groeien mag ,dat je groeien mag,lees je bijel bid elke dag dat je groeien mag

Weet je dat de Vader je kent,weetje dat je vWaarde bent ,Weetje dat jij een Parel bent een Parel in Gods Hand ,een Parel in Gods Hand.

Looft de Heere alle Gij Volken Prijst Hem alle Gij Natieen Want Zijn Goedertieren heid is Machtig over ons
En zijn Heerlijk heid tot in Eeuwigheid
Psalm 117 gelloof i
Enz
kumi
Ps,Colosen 3:18
Bemoedig en onderwijs elkander door:
Psalmen, Lofgezangen en Geestelijke Liederen
Refoma
Wat mooi om te lezen dat je zoekende bent. De Heere zei ‘die Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden.’ En Hij is geen God die liegen kan. Want God is Heilig en Hij is een waarmaker van Zijn Woord. Ik zou je willen meegeven; lees maar elke dag een stukje in de Bijbel en bijvoorbeeld een dagboek. Daarnaast kun je op YouTube via het kanaal Evangelie Herauten fragmenten luisteren waar je van kunt leren. En onthoud dat God zelf zei; Een ieder die in Mij gelooft, zal het eeuwige leven hebben (Joh. 6:47)