Beven en leven

Dr. J. P. Zwemer / Geen reacties

Vraag

Van wie komt de bekende quote: “Als ik op mezelf zie dan beef ik, maar zie ik op Christus dan leef ik?” Ik herken mij erin en het is ook bijbels te onderbouwen met de tekst: “Ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp!”, maar als ik een citaat doorgeef noem ik graag de bron. Weet u het?

Antwoord

Een kleine zoektocht op Digibron levert een citaat op van ds. M. M. van Campen uit 2009, waarin dezelfde woordcombinatie "dan beef ik/dan leef ik" voorkomt, waarbij het laatste deel slaat op de boog in de wolken, de regenboog oftewel op Gods wil ten goede voor de mens. Uit hetzelfde jaar dateert een uitspraak uit het RD, ook op Digibron, van de Chr. Geref. predikant H. de Graaf die het volledige citaat aanhaalt. Het zou ooit gezegd zijn door een oude collega van hem. Elders noemt hij dit nogmaals en voegt dan toe dat hij dit hoorde in zijn eerste gemeente. Die eerste gemeente was Maarssen.

Het volledige zinnetje komt ook voor bij F. Hoek, in het Eilanden-Nieuws van 1990, en recent bij de Chr. Geref. predikant Kempeneers in een interview.

Wie het voor het allereerst heeft bedacht (want daar komt het op neer) is waarschijnlijk niet uit te maken. Het ‘rondgaan’ van zo’n uitdrukking, die dan tot staande uitdrukking wordt, kan zijn oorsprong hebben in een preek, maar ook in een conversatie. Op den duur komt het in zulke gevallen dus ook ‘in druk’ terecht, in elk geval (blijkbaar) in de pers.

Dr. J. P. Zwemer