Onttrekken van de kerk

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je je onttrekken van een kerk (gereformeerde richting)? Hoe begin je dat en wat gebeurt er daarna? En kan een onttrekking ook geweigerd worden? Het betreft geen zaak om van deze kerk te onttrekken en bij een andere kerk aan te sluiten, maar een 'echte' onttrekking van de kerk.

Antwoord

Beste vragensteller,

ik wil beginnen met de opmerking dat ik wel benieuwd ben naar de achtergrond van de vraag. Je onttrekken als lidmaat van een kerk is geen sinecure maar een ingrijpende weg. Helaas heb ik niet meer informatie tot mijn beschikking en zal ik daarom deze enigszins zakelijke vraag dan ook maar (helaas!) zakelijk beantwoorden.

Een gemeentelid dat niet langer lid wenst te zijn van een kerk zal dit zelf kenbaar moeten maken bij de kerkenraad. Dit kan tijdens een huisbezoek maar dit kan ook bij de scriba (of voorzitter) van de kerkenraad gemeld worden. Dat kun je met een mailtje doen, maar (ik spreek uit ervaring) een persoonlijk gesprek verdient de voorkeur. Daarin kun je aangegeven dat je niet meer lid wilt zijn en wat eventuele beweegredenen zijn tot deze keuze.

Op het moment dat je hebt aangegeven dat je je wilt onttrekken zal dit tijdens de eerstvolgende kerkenraadsvergadering gemeld worden door de wijkouderling of scriba en besproken worden. Dit bespreken betekent niet dat de kerkenraad al dan niet besluit om je onttrekking in te willigen, als iemand aangeeft zich te onttrekking dan kan de kerkenraad niet anders dan dit inwilligen.

Het bespreken heeft veel meer een geestelijk karakter. Waarom maakt persoon X deze verdrietige keuze? Wat is de weg daarnaartoe geweest, welke zaken spelen er mee en wat kunnen/moeten wij als gemeente hiermee doen? Zijn we als kerkenraad of gemeente wellicht op bepaalde terreinen te kort geschoten? Zomaar een aantal vragen die besproken kunnen worden.

Na de kerkenraadsvergadering zal de scriba of de wijkouderling zich weer bij jou melden met de uitkomst van die bespreking. Wellicht willen ze nog een keer met je in gesprek (mijn advies: doe dat ook) of hebben ze nog vragen. Maar in de regel zal men dan ook met jou afspreken op welk moment je onttrekking afgekondigd zal worden in de gemeente, zodat je ook weet wanneer het openbaar kenbaar gemaakt wordt. Vanaf dat moment ben je geen lid meer van die kerk.

Wat ik hierboven beschrijf is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring, er zullen ongetwijfeld andere procedures of stappen zijn maar in het algemeen zal het er wel zo uitzien.

Nu begon ik met een opmerking en ik wil daar ook graag mee afsluiten. Voor een ieder die met deze vraag bezig is: Maak er een gebedspunt van en leg het voor de Heere. Praat erover met een (wijk)ouderling en/of dominee en maak geen overhaaste keuze. Een lidmaatschap van een kerk is (hopelijk!!!) zoveel meer dan je lid zijn van de ANWB of de sportschool. Mocht je wel doorgaan met deze keuze weet dan wel dat de Heere je roept en dat de weg terug (naar de kerk) open blijft.

Met vriendelijke groet,
Ds. D. van der Wal