Foto's van overleden predikanten in huis

Redactie Refoweb / 46 reacties

Vraag

Aan ds. Verschuure. Op dit moment gaat via sociale media in onze achterban een filmpje viraal waarin u in een preek wijst op de zonde tegen het tweede gebod als mensen foto's van overleden predikanten in huis neer zetten. Datzelfde filmpje laat de fotogalerij zien in uw boekenkast (deze foto is gepubliceerd in het RD Magazine), waarop enkele overleden predikanten te herkennen zijn.

Bent u nog steeds van mening dat een foto van een overleden predikant in huis plaatsen, het verheerlijken van deze mensen is en dus een zonde tegen het tweede gebod?

Antwoord

Ds. Verschuure heeft geen behoefte om te reageren op een vraag via Refoweb. De tekst in het filmpje -dat hem ook is toegestuurd- is volgens hem uit het verband van de context gehaald. Wie hierover vragen heeft kan hem persoonlijk benaderen.

46 reacties
Doeterniettoe
@sydneylover. Misschien levert het je wel salarisverhoging op als je een foto van de directeur op je bureau zet. :).

Maar helemaal mee eens met je reactie. Het is van de zotte.
Prisma23
Ik neem aan dat de moderator van dit forum op vakantie. Ander zou deze onverkwikkelijke discussie over een persoon allang verwijderd zijn. Ik hoop dat dit als nog gebeurt.
Samanthi
@ doeterniettoe

Het maak mij wel degelijk uit, het gaat om het filmpje én alle reacties op de sociale media, terwijl een persoonlijke reactie Bijbels is.

Dat krijg ik niet aan je verstand gepeuterd, Paulus bestrafte Petrus, dat schreef hij aan de Galaten, om ook hen te laten zien dat dit niet goed was, maar ging hij dit op de Areopagus ook verkondigen? Of het in de straten van Efeze? Nee hij had het persoonlijk gezegd en aan de Galaten als voorbeeld om niet uit de wet, maar om uit de vrijheid in Christus te leven.

Waar dient het toe om een filmpje op Twitter te zetten en dit dan op allerlei media te bespreken?

Win je daar mensen mee?
Doeterniettoe
@ Samanthi.

Beste Samanthi,

Natuurlijk worden hier geen mensen mee gewonnen. Dat ben ik met je eens maar jij tilt zwaarder dan ik aan het filmpje. Ds. Verschuure heeft aangegeven dat het uit de context getrokken is en dat het blijkbaar wel geoorloofd is. Hij heeft dus wel een reactie gegeven. Ik noem het geen zonde (jij volgens mij wel). Dat is een zwaardere kwalificatie dan die ik eraan geef.

Het gaat mij niet om ds. Verschuure maar om wat hij zegt in het openbaar. Laatst zaten wij in de kerk (GG Houten) en daar beweerde een dominee dat wij het gezang "er is een toekomst vol van Hoop" niet mochten zingen ivm eenzijdigheid. Als daar een topic over geopend zou worden dan zou ik ook reageren. Het gaat dan niet niet om de dominee maar om wat hij zegt.

Ik kan je reacties wel plaatsen in het licht hoe erg jij dit filmpje vindt. Ik til er verder niet zwaar aan vandaar mijn wat "luchtige" reactie.

Groet
Doeterniettoe
@ Samanthi.

Beste Samanthi,

Natuurlijk worden hier geen mensen mee gewonnen. Dat ben ik met je eens maar jij tilt zwaarder dan ik aan het filmpje. Ds. Verschuure heeft aangegeven dat het uit de context getrokken is en dat het blijkbaar wel geoorloofd is. Hij heeft dus wel een reactie gegeven. Ik noem het geen zonde (jij volgens mij wel). Dat is een zwaardere kwalificatie dan die ik eraan geef.

Het gaat mij niet om ds. Verschuure maar om wat hij zegt in het openbaar. Laatst zaten wij in de kerk (GG Houten) en daar beweerde een dominee dat wij het gezang "er is een toekomst vol van Hoop" niet mochten zingen ivm eenzijdigheid. Als daar een topic over geopend zou worden dan zou ik ook reageren. Het gaat dan niet niet om de dominee maar om wat hij zegt.

Ik kan je reacties wel plaatsen in het licht hoe erg jij dit filmpje vindt. Ik til er verder niet zwaar aan vandaar mijn wat "luchtige" reactie.

Groet
kip
ik heb ook foto,s van overleden familieleden

,daar zitten dominees bij.....................