Naar huidige of andere kerk na verhuizing

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu lid van de Gereformeerde Gemeenten. Mijn man wil verhuizen naar een andere woonplaats, daar is geen Ger. Gem. Hij gaat niet naar de kerk. Ik kan op zondag weer naar mijn oude woonplaats rijden naar de Ger. Gem. of in mijn nieuwe woonplaats naar de Hersteld Hervormde Kerk of Oud Gereformeerde Gemeenten. Wat is wijsheid? En moet ik mijn man gehoorzamen als hij wil verhuizen naar een andere plaats?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is best lastig om goed antwoord te geven, want elke situatie is uniek. Eigenlijk leent deze vraag zich meer voor een persoonlijk gesprek dan beantwoording via een forum. In het algemeen kan ik wat richtlijnen geven.

Een vrouw moet haar man gehoorzamen in alles wat recht en billijk is. Als een man van zijn vrouw vraagt om iets te doen wat tegen Gods geboden in gaat, dan moet zij dat weigeren. Wie man of vrouw of wie dan ook liefheeft boven God doet zonde. Uw man verbiedt u niet om naar de kerk te gaan en ook in de nieuwe woonplaats is er gelegenheid om dat te doen. Vanuit deze zaken neig ik naar de voorzichtige conclusie dat u uw man kunt volgen.

De grote vraag is echter of uw welzijn door de verhuizing wordt ondermijnd. Het gebod om onze naasten lief te hebben is vaak helderder in de praktijk dan het gebod om jezelf lief te hebben. De mogelijkheid bestaat dat een vraag om te verhuizen strijdig is met hetgeen recht en billijk is en dus ook met het gebod om jezelf lief te hebben. Het lijkt mij raadzaam om dit dilemma eerlijk met uw man te bespreken. Als u dit vooraf aan de Heere voorlegt in het gebed, zult u tijdens het gesprek merken of zijn hart wordt geneigd of niet. Als er van zijn kant redelijke argumenten naar voren worden gebracht, kunt u met een gerust hart volgen. In dat geval zou ik proberen om in de nieuwe woonplaats naar de kerk te gaan.

U zult begrijpen dat ik hierin geen aanbeveling doe, omdat ik niet neutraal ben. Het is niet ideaal dat de gemeente zich ver van de woonplaats af bevindt. In het algemeen is te stellen dat zo min mogelijk kerkelijk overgangen gewenst zijn. Je bent daar ergens geplaatst en je gaat niet zomaar ergens anders heen. In uw geval is er een duidelijke reden die buiten uzelf ligt en dat maakt de beslissing eigenlijk gemakkelijker. U vertrekt niet uit de gemeente omdat u dat graag wil, maar omdat de omstandigheden zo geleid worden. Dat geeft rust voor de toekomst. Het allerbelangrijkste is niet waar u woont of kerkt, maar of de Heere van u afweet in de weg die u gaan moet.

Met een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze