Geen geestelijk voedsel in kerk

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Wij gaan thuis naar een gemeente waar ik mijzelf persoonlijk niet thuis voel. Er wordt ontzettend moeilijk gepreekt en elke zondag opnieuw begrijp ik er niets van. Dit komt onder andere door het verouderde taalgebruik en de manier van preken. Ook doordeweeks zijn er diensten en voel ik me bezwaarlijk als ik niet meega. Ik wil graag naar de kerk want ik heb God (met veel gebreken) lief, maar ik voel de band/aanwezigheid van Gods Geest niet in deze kerk. Er wordt zo nauw gepreekt dat het bijna onmogelijk is om een kind van God te zijn.

Ik ben een volwassen vrouw, wel thuiswonend, en daarom wordt de verantwoordelijkheid om naar de kerk te gaan/het geloofsleven persoonlijk neergelegd. Hoe ik mijn geloofsleven leef is blijkbaar niet de weg. Kinderen van God leven anders, het is te zien aan het gelaat en gepraat. Dan ben je stil en onderzoek je jezelf zeer nauw en je bent continu in berouw omdat je God kwijt bent. Andere kerkverbanden zijn te evangelisch en zo gemakkelijk gaat het niet.

Het maakt mijn geloofsleven onzeker. Ik ben alles behalve een goed kind van God. Ik verpest het elke dag weer. Maar daar gaat het toch om: de mens is niets maar God is alles.

Antwoord

Ik weet natuurlijk niet over welke kerk of gemeente het gaat. Ik merk in je vraag wel dat je het moeilijk hebt om alles te begrijpen. Ik denk dat je dit probleem niet oplost door allerlei gesprekken met familie en kerkenraad. Het lijkt me beter dat je een andere kerk/gemeente zoekt waar je de preek wel begrijpt en waar je merkt dat de Geest van God werkzaam is. Als je blijft waar je nu bent, blijft je geestelijk leven donker. Als je de Heere God liefhebt, zal Hij ook voor geestelijk voedsel zorgen, maar daar moet je soms radicale stappen voor nemen.

Normaal zou ik een andere raad geven, maar ik proef heel duidelijk in je verhaal dat je zo niet verder moet gaan. Er zijn gemeenten genoeg waar je wel geestelijk voedsel krijgt. Je zou via het internet eens verschillende diensten in verschillende kerken kunnen beluisteren en dan een gemeente in de buurt kunnen gaan bezoeken.

Pas als je daar je thuis voelt en de Heere Zijn zegen erover geeft zou je daar ook lid kunnen worden.

Met vriendelijke groet en sterkte om beslissingen te nemen.

Ds.  C. G. Vreugdenhil