Niemand is opgevaren naar de hemel

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er bedoeld met Johannes 3:13? “En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.” De engelen die aan de herders verschenen bij de geboorte van Jezus waren toch ook van de hemel naar de aarde gekomen en weer terug?

Antwoord

In genoemde tekst getuigt de Heere Jezus over Zichzelf. Hij gebruikt het woord “niemand” in de tekst. Zoals Hij is, is er nooit iemand (van de mensen) geweest op aarde.

Van de engelen lezen we dat zij door de Heere werden uitgezonden om Zijn wil te doen. Zij zijn geen mensen, maar gedienstige geesten. Na de opdracht uitgevoerd te hebben keerden zij terug naar de hemel. Het is de moeite waard om eens in de Bijbel op te zoeken over de rangen en standen en de taal die zij spreken in de hemel. “Al ware het dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden”, 1 Korinthe 13.

De taal van de engelen is dat de taal die Gods volk, tezamen met de engelen, in de hemel spreken en zingen? De lust en liefde ertoe moge u geschonken worden.

Ds. J. D. Heikamp