Begin borsthaar en baardgroei

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik ben 13 jaar en nog best wel heel klein. Toch begin ik al borsthaar te krijgen en baardgroei. Is dat normaal op mijn leeftijd?

Antwoord

Beste vragensteller,

Op 13-jarige leeftijd is het ontwikkelen van borst- en baardhaar niet ongewoon. Het is wel wat aan de vroege kant.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

beharing
2 reacties
Droppie
Misschien ook een idee om aan je ouders te vragen.
Remco2
Dit soort vragen aan ouders stellen is niet altijd mogelijk, omdat sommige ouders helaas niet open staan voor deze onderwerpen, geen sexuele voorlichting geven etc.

Als je iets eerder dan andere jongens borsthaar en baardgroei begint te krijgen, wordt dat wel eens in verband gebracht met een testosteronniveau dat wat hoger ligt dan het gemiddelde. Dat is zeker geen probleem. Integendeel, het hebben van een te laag testosteronniveau kan wel problemen veroorzaken. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken, het functioneert prima bij jou !