Trauma door zelfbeschadiging in gezin

dr. J. van der Wal / 1 reactie

Vraag

Als kind ben ik in het ouderlijk gezin getuige geweest van de verse (bloederige) littekens door zelfbeschadiging. Ik ben nu een stuk ouder, maar heb hier nog steeds last van. Ook doordat diegene mij vertelde zelfmoord te willen plegen. Ik heb dit altijd voor mezelf gehouden, op enkele vrienden na, die het weten. Mijn ouders weten het ook niet. Nog steeds heb ik last van de spanning van de spanningen die er toen waren. Ook heb ik daar fysieke klachten door. Ik ben al in therapie geweest. Hoe kom ik van de spanning af, zoveel therapieën gehad en het blijft.

Is EMDR een geestelijk gezonde optie? Het heeft helaas veel impact gehad op mijn hele tienertijd/middelbare schooltijd. Alles maar opkroppen, al dat alleen tobben. Het komt er soms heel heftig uit. Door iets wat al zo oud is... Die persoon is ook nog steeds in mijn leven en ook al zou er geen contact zijn, de herinneringen aan alles houdt de spanningen in stand.

Antwoord

Laat ik meteen eerlijk zeggen dat ik je niet verder kan helpen als het gaat om adviezen die de klachten zouden kunnen verminderen. Als je al bij meerdere hulpverleners bent geweest en therapieën hebt gehad en je hebt kennelijk nog teveel last van de klachten, dan is het niet goed mogelijk om alleen op basis van wat je schrijft aan te geven wat je daaraan kunt doen boven hetgeen je in eerdere therapieën hebt geleerd. Wel zou je nog eens kunnen nagaan wat je heeft geholpen om met de klachten om te gaan. Neem de tijd om dat eens rustig op een rij te zetten en bekijk wat je daarvan ook nu kunt gebruiken om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Of zijn er misschien omstandigheden in je leven bijgekomen die jouw draagkracht hebben verzwakt? Ook dat kan een reden zijn dat de klachten blijven opspelen.

Maar dat hoort bij de dingen die door een deskundige nader onderzocht moeten worden. Het beste advies dat ik je daarvoor kan geven is dat je opnieuw hulp zoekt en dan in ieder geval bij een instantie die gespecialiseerd is in de behandeling van traumatische gebeurtenissen. Psytrec is zo’n behandelinstituut in het centrum van het land, maar ik weet niet of dat voor jou bereikbaar is. Mocht dat uit de buurt zijn, bel hen dan en vraag of ze een deskundig aanbod kennen bij jou in de buurt.

Wat EMDR betreft: dat is op zichzelf zonder meer een verantwoorde behandeling. Of dat ook voor jou passend is, moet een hulpverlener beoordelen.

Dr.  J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

EMDRtrauma
1 reactie
Lauras
Je geeft aan dat je nog veel last hebt van spanning; vergeet in het nadenken over wat je zou kunnen helpen lichaamsgerichte trauma therapie niet.