Moeilijke stoelgang vanwege schildklier

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Een goed jaar slik ik nu euthyrox in verband met een traag werkende schildklier. Wel heb ik nog problemen met de stoelgang en soms ben ik nog wel moe. Deze klachten had ik ook voor het medicijngebruik. De stoelgang is wel regelmatig, minstens een of twee keer per dag, alleen de ontlasting is vaak vrij hard van samenstelling. Zou dit probleem met een (ander) schildklierhormoon op te lossen zijn, of is dit een vaak gehoord probleem bij mensen met een trage schildklier? Een hogere dosering euthyrox heeft geen oplossing gebracht voor dit probleem.

Ook het gebruik van vezels met het drinken van voldoende water helpt helemaal niet, het lijkt zelfs ondanks voldoende water tegen te werken. Mijn huisarts is tot op heden niet erg behulpzaam geweest bij het oplossen van deze klachten en heeft -zo lijkt het- niet echt in de gaten hoezeer dit probleem van invloed is op mijn dagelijkse leven. Als ik dit zeg kijkt hij mij een beetje aan en er komt verder niets uit om te zeggen we gaan nu dit of dat doen. Kunt u mij wat op weg helpen wat een volgende stap kan zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een traag werkende schildklier kan inderdaad obstipatie geven. Als je medicatie gebruikt en er voldoende geslikt wordt (wat te zien is bij bloedonderzoek) zouden deze klachten normaliter verholpen moeten zijn. Ongeacht het merk tabletten wat je slikt.

Extra vezels en voldoende drinken kunnen inderdaad behulpzaam zijn voor een goede stoelgang. Op thuisarts.nl vind je de adviezen die ik ook in mijn spreekkamer geef. Als je deze adviezen opvolgt zonder goed resultaat dan adviseer ik toch weer contact met jouw huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

obstipatieschildklier
3 reacties
erishoop
U klachten ken ik en ben met het fodmap dieet in zee gegaan, als je hier eens op google en het doorleest ziet u mischien al met welke voeding het mogelijk mis gaat omdat u maag en darmen er onrust van krijgen enz… als u het doorleest denkt u al snel ik zie door de bomen het bos niet meer dan begrijp ik dat.. bij deze dan enkele tips waar bij u mogelijk al voor 1 januari met minder klachten het nieuwe jaar in gaat.. 1 een alleen volkorenben grof volkoren graanproducten indien je maag het grofe niet verdraagt enopneemt dan volkoren gebruiken 2 stop met het gebruik van alle zuivel en fruit producten dus alles ook vers fruit , sappen en coolzuurhoudend fris… vervang alles voor water, thee , ijsthee enz … na 2 weken gaat u resultaat merken met betrekking op u stoelgang succes met dit dieet
LK1
Stoppen met vers fruit is absoluut geen goed idee in het kader van obstipatie gezien de vezels die aanwezig zijn in fruit dus ik hoop dat vraagsteller het advies van erishoop niet opvolgt
erishoop
LK1… lees mijn reactie goed en spreek mijn advies niet tegen… echt je schop nu heel veel mensen die al profijt van het fodmap dieet hebben tegen het lijf.. ik heb jaren met klachten gelopen en toen ik het fodmap dieet ging gebruiken… was als snel duidelijk wat er aan de hand was, ga even googlen op lactosen en fructose allergie en dan begrijp je heel goed dat je behoorlijk voorbarig ben met je commentaar en je dus helemaal niet weet dat het mogelijk is dat fruitzuren mogelijk de oorzaak zijn, dit door dat de darm verzuurd en verdroogt en dus onrustig en verkrampt is…