Darmkanker

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Darmkanker kan obstipatie veroorzaken. Nu heb ik al levenslang last van moeilijke stoelgang. Kan verstopping ook (sneller) darmkanker veroorzaken of is dat geen gevaar? Het vastzitten is wat lastig, maar ik ben het gewend en heb er verder geen hinder van.

Antwoord

Beste vragensteller,

Obstipatie is een veelvoorkomende klacht. Tussen de relatie darmkanker en obstipatie is veel onderzoek gedaan. Bij darmkanker kan je ontlastingspatroon inderdaad veranderen, er kan obstipatie ontstaan, maar ook (overloop)diarree wordt hier wel bij gezien. Obstipatie geeft andersom zeer waarschijnlijk geen verhoogd risico op de darmkanker

Darmkanker ontstaat vaak langzaam. Eerst ontstaat er een poliep in de (dikke) darm, deze groeit langzamerhand (vaak in de loop van enkele jaren) uit tot een kwaadaardige poliep/darmkanker. Poliepen hebben vaak wat kwetsbaarder slijmvlies, waardoor deze vaak een klein beetje bloed verliezen. Dit bloed wordt bij het bevolkingsonderzoek naar darmkanker gemeten. Als deze uitslag positief is, dan wordt iemand verwezen naar het ziekenhuis voor een colonoscopie. Hierbij worden vaak poliepen gezien. Deze worden tijdens de scopie vaak direct weggehaald, waardoor deze poliep niet kan ontwikkelen richting darmkanker. Door dit bevolkingsonderzoek komt darmkanker gelukkig steeds minder voor

Met vriendelijke groet,
Drs. A. J. van den Noort, huisarts

Lees meer artikelen over:

kankerobstipatie