Dochters van Jeruzalem

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

In Hooglied wordt op diverse plaatsen gesproken over dochteren van Jeruzalem. Maar ook op andere plaatsen in de Bijbel. Wat of wie wordt hier mee bedoeld? Kan iemand hier een antwoord op geven?

Antwoord

Inderdaad wordt er in Hooglied veel gesproken over dochters van Jeruzalem. In Hooglied 3:11 worden die dochters, dochters van Sion genoemd. Sion is de naam van Jeruzalem.

In de Bijbel komt de uitdrukking “dochters van...” veelvuldig voor. In Richteren 21:21 wordt gesproken over de dochters van Silo. Dat zijn de vrouwen die in het plaatsje Silo wonen. In 2 Samuel 1:21 worden lezen we van de dochters van de Filistijnen. En in 2 Samuel 1: 24 wordt gesproken over de dochters van Israël. En in 2 Kronieken 2:14 gaat het over de dochters van Dan.

Ook in het nieuwe Testament komen we de aanduiding “dochters van...” tegen. In Lukas 23:26-32 lees je van de wegvoering van de Heere Jezus uit Jeruzalem naar Golgotha om daar gekruisigd te worden. Een grote menigte mensen volgt de stoet. Onder hen ook een menigte van vrouwen die zich op de borst sloegen en Jezus beklaagden. Op een gegeven moment keert Christus zich om en zegt: “Gij dochters van Jeruzalem, ween niet over Mij, maar ween over uzelf en over uw kinderen.” Jezus vraag geen medelijden over Zichzelf van mensen die alleen maar medelijden met Hem hebben en niet klagen over zichzelf en hun zonden, waarvoor Jezus aan het kruis moet.

Achter de uitdrukking “dochters van...” moeten we dus niets bijzonders zoeken. Het gaat om -veelal jonge- vrouwen die in een bepaalde stad of dorp woonden, die bij een bepaalde stam hoorden.

Ds. G. van de Groep