Uitkomst van ambtsdragersverkiezing vooraf gestuurd

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Mag bij een ambtsdragersverkiezing voor ouderling een tweetal gesteld worden van een bestaande ambtsdrager tegenover iemand die nog nooit in het ambt geweest is? Wijst dit al niet in een bepaalde voorkeursrichting?

Als tweede vraag: mogen twee oud-ouderlingen tegenover elkaar gesteld worden? Als de ruimte er is, moeten dan niet de oud-ouderlingen afzonderlijk van elkaar in een verkiezing gekozen kunnen worden? Op deze manier wordt een van de twee al van tevoren ‘afgeserveerd’.

Ik weet wel dat de uitkomst in Gods hand ligt, gelukkig (!), maar wie en hoe worden tweetallen bepaald en op basis waarvan? Mag op deze manier de uitkomst al vooraf gestuurd worden omdat welhaast zeker is wie gekozen gaat worden of wordt dat zo in elke kerkelijke gemeente gedaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het hangt er veel vanaf tot welke kerk je behoort en dus ook welke kerkorde voor jou geldig is. Iedere kerkorde heeft zo haar eigen regelgeving.

In de Hervormde Kerkorde van de HHK  is het niet uitgesloten dat je een zittende diaken kunt stellen op dubbeltal voor ouderling en ook vice versa. De zittende ambtsdrager neemt indien hij gekozen wordt en zijn verkiezing aanvaardt, dan wel zijn huidige en vorige  ambtsperiode mee om de toekomstige herkiesbaarheid vast te stellen. Indien hij niet gekozen wordt behoudt hij zijn huidige ambt. Daar kan een voorkeur van de kerkenraad uit spreken, dat is waar, maar daar kan inderdaad ook een goede reden voor zijn en dan is er weinig mis mee. De gemeente heeft altijd de mogelijkheid om namen in te dienen zodat er een dubbeltal ontstaat waaruit de gemeente kiest. Zij staat dus niet buitenspel.

Natuurlijk mogen twee oud-ouderlingen tegenover elkaar worden gesteld, mits zij weer herkiesbaar zijn. Of het verstandig is om dat te doen, beoordeelt de kerkenraad. De kerkenraad is niet verplicht om de oud-ouderlingen elk op een afzonderlijk dubbeltal te plaatsen. Dat mag wel, maar als  de kerkenraad redenen ziet om het anders te doen, is dat zijn bevoegdheid. Van afserveren hoeft geen sprake te zijn: als de oud- ouderlingen op dubbeltal worden gesteld, dan kunnen elk van beiden door de gemeente gekozen worden. Als er dus al iemand afserveert dan zou dat de gemeente kunnen zijn.

Dubbeltallen worden gesteld na kennisneming van de binnengekomen aanbevelingen. Het is voor iedere kerkenraad verstandig daar ernstig kennis van te nemen. Daarna zal geschiktheid, meelevendheid, avondmaalsgang  en ligging van de aanbevolen persoon een rol kunnen spelen bij het al dan niet op dubbeltal plaatsen. Iedere kerkenraad is gehouden met wijsheid het geheel van de gemeente in het oog te houden en het geestelijk welzijn van de gemeente zoveel mogelijk te dienen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

tweetal