Mirenaspiraal en huidirritatie

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Sinds het begin van de lente krijg ik (vrouw 30) zodra ik ook maar even in de zon ben geweest last van rode gloeiende wangen. De rest van mijn gezicht vertoont geen verschijnselen. Vorig jaar lente/zomer had ik hier totaal geen last van. Ik heb nu sinds september 2020 een mirena spiraal. Zouden mijn klachten hiermee een verband kunnen hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij het Lareb, de instantie die alle bijwerkingen bijhoudt van medicatie, wordt daar inderdaad wel over gesproken. Bij ongeveer 1-10 procent van de vrouwen met de mirenaspiraal zijn er klachten van huidirritatie onder invloed van zonlicht. Mocht u deze klacht als heel vervelend ervaren dan zou ik u zeker willen aanraden om met de huisarts te overleggen over de voor- en nadelen van alternatieve vormen van anticonceptie.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

mirena