Normaal vrijen

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Mijn vrouw is 47, ik 49. Wij vrijen maximaal één per week. Ik vind dit minimaal. Hoe vaak is normaal en is orale seks op deze leeftijd normaal? Mijn vrouw vindt dat dit voor 20’ers en 30’ers is. Kunt uw enige handvatten geven?

Antwoord

Onder de tags  'Seksualiteit in het huwelijk' staan heel veel artikelen waar jullie meer informatie uit kunnen halen.

9 reacties
M01
Mijn vrouw en ik hebben ongeveer dezelfde leeftijd, en wij doen het al jaren niet meer. Als reden geeft mijn vrouw op 'dat het geen nut heeft...', helaas. Want wat is er nu mooier dan dat je in een huwelijk je aan elkaar kunt overgeven, de andere wilt laten genieten en het meest intieme kunt delen. Dus jouw minimaal is voor jou, zo te lezen, niet normaal maar in vergelijking met mij al heel veel.
dorpeling
Je kunt niet voor een ander invullen wat 'normaal' is en wat 'minimaal' is.
Belangrijkste is wel dat je er allebei achter staat en het voor beiden goed voelt. Wanneer je vrouw dus geen oraal wil, laat haar dan in die waarde en forceer het niet. Er is toch zoveel meer in een huwelijk dan alleen (de frequentie van) seks?
dorpeling
@M01, in de zin van ermee te bereiken dat er je vrouw zwanger raakt heeft het denk ik 'geen nut' meer gezien jullie leeftijd ;) maar seks is niet alleen gegeven om je 'te vermenigvuldigen'. Het is een gave van God, ook om binnen het huwelijk van elkaar te genieten en je liefde te tonen.
Lees 1 Korinthe 7 er maar eens op na; totale onthouding is in strijd met de Bijbel. Maar goed, ook hierin geldt: forceren werkt niet. Je zult er af en toe je strijd mee hebben, sterkte hierin.
Zv70
Met max. 1 keer per week zitten jullie onder het 'bekende'(?) gemiddelde van 2 tot 3 keer per week, maar dat wil niet zeggen dat het niet 'normaal' is. Ik zou ze niet graag de kost geven die ook niet boven max. eens per week uitkomen. Oraal is zeker niet iets voor onder de 40, maar mogelijk dat er een andere reden achter schuil gaat? Het is voor velen iets moois en intiems om te geven, maar het is niet iets waar je recht op hebt. Belangrijk is om dit soort dingen wel samen te bespreken én te beseffen dat het huwelijk is gegeven om hoererij te voorkomen.
AHHK76
Oraal is voor sommigen smakelijk en voor anderen onsmakelijk. Dwing dat niet, want dwingen werkt juist averechts.. Maar maak wel bespreekbaar wat jullie verlangens zijn en kijk waarin jullie elkaar tegemoet kunnen komen. Veel liefde en wijsheid en geduld toegewenst!
CrA
Wat is normaal? Dat is wat de Bijbel er over zegt. De Bijbel zegt niets over de frequentie, maar wel over een natuurlijk gebruik. God heeft de mens de mond niet gegeven voor seks. Orale seks is een onnatuurlijk gebruik van de mond.
Zv70
@ CrA: Zou het misschien ook zo kunnen/mogen zijn dat de mond, als erogene zone, de erogene zones van de ander opzoekt om die ander daarmee lief te hebben en te behagen? De tong wordt in deze context toch ook wel voor andere dingen gebruikt dan praten en slikken? En de handen/vingers om iets anders te doen dan neuspeuteren of typen?
CrA
@Zv70
God geeft een lichaam met leden zoals Hij gewild heeft, allen met( een) verschillende ta(a)k(en) en functie(s) (1 Cor 12:18). Wat als er in een gezond lichaam met goed functionerende leden, een lid de taak gaat verrichten van een ander lid? Het gaat in tegen de orde die God gewild heeft en er ontstaat tweedracht en disharmonie in het lichaam. De mond is inderdaad niet alleen gegeven om te spreken/zingen en voedsel/drinken tot ons te nemen, maar ook om te kussen (Hooglied 1:2), maar is niet gegeven om zaad te ontvangen. Daar is de baarmoeder voor. Zaad heeft namelijk tot doel om vrucht voort te brengen.
Zv70
@CrA
Orale sex maakt meestal deel uit van het zgn voorspel, waarbij het -denk ik- vaker niet dan wel tot een 'directe' zaadlozing leidt. En als je als man je vrouw oraal bemint dan is er -als ik goed geïnformeerd ben- sowieso geen sprake van een zaadlozing. Dus wij blijven het er hier toch maar fijn bij doen ;)
Ik ga maar even niet in op je stelling dat een zaadlozing buiten de vagina per definitie altijd ongeoorloofd is.