Je overgeven aan God

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Je overgeven aan God. Vertrouwen op Hem, geloven in Hem dat het goed komt. Dit klinkt heel eenvoudig en zo is het ook, maar is het de mens die zo moeilijk denkt? Die eigenwijs is? Ik wil het zo graag, maar het is toch niet zo dat je maar moet denken dat God het doet en dat je zelf niks hoeft uit te voeren? Je moet toch wel tijd aan God besteden d.m.v. lezen, bidden etc.? Dus dan is het toch niet volledig overgeven?

Antwoord

Ja, het blijft een merkwaardig en soms schurend en irriterend spanningsveld: enerzijds  word je tot overgave geroepen, als een heilige liefdeplicht; anderzijds blijft overgave voluit een geschenk van God - je te mogen verliezen aan Hem, in liefdedienst. Het is louter genade!

Maar, erger je niet! Probeer het niet allemaal te beredeneren. Doe wat God van je vraagt. Geef je over,  biddend en gelovend dat God je alles schenkt! “Heere, hier ben ik. Ik weet helemaal niet wat overgave aan U is of inhoudt. Maar leer het Mij door Uw Woord en Geest! Uit genade.” Opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt wordt!

Zeker, gebruik de middelen tot overgave. Onderzoek de Schriften. Hoor Gods Woord. Bid zonder ophouden om Zijn Geest. En Hij, Die ALLES doet, Hij zal zijn geprezen.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

overgave