Verschillen in groet bij begin eredienst

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Bij het begin van de eredienst wordt de groet uitgesproken. Het valt me op dat predikanten in de PKN (en in andere kerkverbanden) daarbij op heel verschillende manieren de handen gebruiken. Er zijn predikanten die één hand omhoog steken met de handpalm in de richting van de gemeente, twee handen omhoog steken met de handpalmen in de richting van de gemeente, de handpalmen naar elkaar toe richten, de handen gevouwen laten en de handpalmen naar boven richten. En dan zijn er nog allerlei andere varianten en tussenvormen. Overigens is er ook nog een verschil tussen ogen gesloten en ogen geopend. Komen deze verschillen puur door de voorkeur van de voorganger of hebben  bepaalde gebruiken hiervan een achtergrond?

Antwoord

Onder de tag 'Votum-groet' vind je diverse relevante antwoorden over dit thema.