Wedergeboorte in stuk van ellende of verlossing

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Wanneer vind de wedergeboorte plaats? In het stuk van de ellende of in het stuk van de verlossing? Kan deze vraag beantwoord worden door een dominee uit de Gereformeerde Gemeente?

Antwoord

De drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid zijn niet los van elkaar verkrijgbaar. Het zijn geen stationnetjes, maar wagonnetjes. Je kent ze alle drie of geen van drieën.
Het woord ‘wedergeboorte’ in de Bijbel heeft drie betekenissen.

1. Wedergeboorte als levendmaking. Zo spreken de Dordtse Leerregels erover.
2. Wedergeboorte als heiligmaking. Zo spreekt de Nederlandse Geloofsbelijdenis erover.
3. Wedergeboorte als de vernieuwing van hemel en aarde. Zo spreekt Jezus erover, naast de geschiedenis van Nicodémus.

Mijn antwoord op je vraag is dus: de wedergeboorte vindt plaats in alle drie de stukken. Ook in het stuk van de dankbaarheid, want dat is de wedergeboorte in bredere zin (NGB), namelijk de heiligmaking. In de Dordtse Leerregels wordt de wedergeboorte direct verbonden met de kennis van Christus. Zie DL hoofdstuk 3 en 4 het slot van art. 12 en art. 13.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid gegeven te hebben over je vraag.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

wedergeboorte