Zelfmoord in het dorp

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Bij ons in het dorp heeft vorige week iemand zelfmoord gepleegd! Een jongen die ik erg goed ken, hij is 24 jaar. Ik hoorde het en kreeg zo'n vreselijk benauwd gevoel. Ik moest er vreselijk van huilen. Hoe kan het dat er mensen zijn die tot zulke dingen in staat zijn?

Antwoord

Het is een zeer aangrijpende zaak wat je hebt meegemaakt. Een jongen met, menselijk gesproken een leven voor zich, maakt een eind aan zijn leven. Wie zal het onder woorden kunnen brengen wat er door zo'n jongen is heengegaan, voordat hij tot deze daad kwam. Jouw schrikreactie is goed te begrijpen en dat je het benauwd kreeg.

Maar dan de vraag: Hoe kan het dat er mensen zijn die tot zulke dingen in staat zijn? Rond het vraagstuk van zelfmoord bestaan veel raadselen en verborgenheden. Wie zal Gods wijze raad doorgronden. De één wordt ternauwernood van de zelfmoordpoging teruggehouden en de ander bedrijft de daad.

Ik kan er persoonlijk wel wat over zeggen. Toen ik in de overtuiging liep dat ik een verloren zondaar was voor wie er geen hoop en genade was, fluisterde de duivel in mijn hart: maak er maar een eind aan. Ik was op weg naar de brug over de Rijn bij Rhenen. Midden op de brug gekomen zijnde zette ik in mijn fiets tegen de railing en keek in de diepte. Genoeg hierover. God deed mij vluchten van deze plaats en redde mij en bracht mij in de verootmoediging en schuld voor Zijn aangezicht. Dat is een zeer aangrijpende en benauwende zaak geweest.

Een ding is mij toen en nu duidelijk geworden: dat deze poging het werk was van de duivel. De Heere wil niet dat een mens een eind maakt aan zijn of haar leven. De Heere sprak: Ik heb geen lust gehad in uw dood, maar daarin vindt Ik lust dat gij u bekeert en leeft. Christus heeft de duivel zijn kop vermorzeld en betoont Zijn macht om wereldwijd Zijn uitverkorenen te verlossen uit de macht van de duivel. Hij zorgt er voor dat Zijn volk geen eind maakt aan hun leven. Hij is de Getrouwe, Die nooit laat varen de werken Zijner handen. Dat is onze enige troost in leven en sterven.

Wees in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

suicide