#Blijfthuis

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / 4 reacties

Vraag

Al mijn kinderen zijn thuis voor de vierde week. Het gaat goed, maar ik ben overprikkeld inmiddels. Wat kan ik doen?

Antwoord

Voor veel ouders zal dit bekend in de oren klinken op dit moment... alle kinderen thuis. Het bekende ritme is weg. Ieder moet op zijn of haar niveau worden geholpen met huiswerk. Daarnaast moet het huishouden ook gewoon doordraaien. Daarbij komen ook de zorgen rondom het virus, wat we allemaal wel in meerdere of mindere mate zullen voelen... Je hebt als ouders het gevoel dat je alle ballen tegelijk in de lucht moet houden. Kortom: het vertrouwde ritme is weg, de controle over het dagelijks leven lijkt door je vingers te glippen. En wat misschien nog wel het lastigste is : hoe lang gaat het duren? Dit alles kost vreselijk veel energie. Voor ouders, maar ook voor kinderen. Ook zij voelen de spanning, het  onvoorspelbare, het ongewone.

U schrijft dat het goed gaat, maar dat u inmiddels wel overprikkeld bent. Mijn advies aan u is deze:

-Probeer een vast ritme aan te houden.
-Op vaste tijden samen eten en ontspanning zoeken.
-Laat de kinderen hun energie kwijt kunnen (rennen, wandelen, fietsen).
-Zoek voor uzelf ontspanning (even alleen wandelen, of met een boek in een hoek).
-Laat de boog niet altijd gespannen staan, dat houdt u niet vol.
-Probeer (indien mogelijk) met uw partner de taken wat te verdelen.
-Als uw kinderen veel hulp nodig hebben met het huiswerk, schroom niet om de leerkracht in te schakelen(!) Daar zijn ze tenslotte voor...
-Zorg voor voldoende nachtrust.
-Stel niet te hoge eisen aan uzelf als het een dag wat minder gaat.
-Een goede sfeer in huis is belangrijker dan dat de ramen gelapt zijn.
-LAST BUT NOT LEAST : Dagelijks gebed om kracht!

Ik wens u Gods Hulp toe in deze moeilijke tijd!

Hartelijke groet,
Irma Roobol

Lees meer artikelen over:

coronavirus
4 reacties
K80
Veel sterkte allemaal die in deze situatie zitten.
gzfan
Graag onderstreep ik het belang om contact op te nemen met school. Er zijn veel scholen die op dit moment leerlingen enkele dagdelen per week opvangen. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan, maar in overleg is er vaak veel mogelijk.
Sterkte gewenst!
juffiejuf
Idd wat gzfan ook zegt. Vraag naar de mogelijkheden op school bij directie. Kinderen kunnen dan vaak ter ontlasting dagdelen naar school toe komen.
lihar
Beste vraagstelster, het is heel herkenbaar wat je schrijft. Ik zit in hetzelfde schuitje, 4 basisschoolkindren die flink met schoolwerk geholpen moeten worden, daarnaast nog een ronddabberende peuter en een jonge baby, terwijl mijn man in de zort werkt en in principe dus gewoon weg is overdag. En wij mogen het huis niet uit... De tips die mw Roobol geeft zijn heel goed en juist door deze principes hou ik het goed vol. Wij beginnen smorgens met het schoolwerk, waarbij ik ze zó aan het werk probeer te zetten dat ze niet allemaal tegelijk hulp nodig hebben. We hebben elke dag 'pauze' waarin we samen koffiedrinken, de kinderen een half uur spelen en ik een goed boek pak. Als uiteindelijk alle schoolwerk klaar is, helpen alle kinderen een uur in het huishouden. Alle kleine beetjes helpen en als de afwas gedaan is, de handdoeken, ondergoed en sokken opgevouwen en de kamer geveegd is, scheelt dat voor mij precies. De rest van de dag mogen ze spelen. Eén keer per week gebruik ik een groot deel van de middag om samen iets leuks te doen. Koekjes bakken, knutselen, een buffet klaarmaken. Dat is voor mij ook meteen ontspanning. En wat betreft de sfeer en de gelapte ramen: mijn kinderen vinden het geweldig om in huis te kamperen. Ze maken tenten van lakens, dekens en touwen en willen er ook in slapen. Dat vinden wij goed, een paar nachten op rij, en dan moet de boel weer opgeruimd. Ik zit dan 4 dagen op rij met 2 of 3 slaapkamers die volhangen en een chaos zijn, maar 5 van de 6 kinderen zitten er uren per dag heerlijk te spelen.
Ik hoóp dat je hieruit wat inspiratie opdoet, want zolang jij als moeder blij en ontspannen kunt zijn, zullen je kinderen dat in principe ook zijn.