Autistische leerkracht

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Kan een vrouw met autisme een goede basisschoolleerkracht zijn?

Antwoord

Beste...

Het is een beetje lastig antwoord geven op deze vraag, aangezien autisme een containerbegrip is. Oftewel: er zijn autisten in alle soorten en maten en daarom is een generaliserend antwoord niet te geven.

Voor een goede basisschoolleerkracht zijn de volgende dingen o.a. erg belangrijk: aanvoelings- en inlevingsvermogen en goed ontwikkelde sociale vaardigheden. Die zijn niet elke autist gegeven en/of die zijn voor sommige autisten beperkt ontwikkelbaar. Dus ja, het is maatwerk en goed bezien wat iemands mogelijkheden zijn en in hoeverre iemand leerbaar is.

Wijsheid gewenst bij het overwegen van mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

autisme