Lilith

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

In Genesis 1:26 wordt over mensen gesproken. En laat zij heersen. Welke mensen? Adam werd eerst geschapen en Eva later toen hij niet een gelijke aan hemzelf kon vinden. Komt daar Lilith vandaan?

Antwoord

In Gen. 1:27 vat God samen dat Hij man en vrouw heeft geschapen. Beiden krijgen in vers 28 de opdracht om de aarde te “vervullen en te onderwerpen.” In het vervolghoofdstuk wordt duidelijk wie deze mensen zijn: Adam (als eerste geschapene) en Manninne, later Heva (of Eva) genoemd. Lilith is een demonisch bedenksel uit de Babylonische (en later Hebreeuwse) mythologie en staat los van de Bijbel. Zie ook Wikipedia.

4 reacties
Nimrod
Lilith komt voor in Jesaja 34:14 in de NBV.
Samanthi
@Nimrod
In het Hereeuws staat ook Lillith, een vrouwelijke (nacht) demon.
Omega
In het Hebreeuws staat in Jes. 34:14: "lylyl liyliyth". De NBV heeft als enige vertaling hier Lilit van gemaakt. Alle andere vertalingen spreken over nachtspoken, boze geesten, demonen, schimmen of nachtgedierte. Lilith komt voor in de Babylonische mythologie en joodse fabels. Ze zou de eerste vrouw van Adam zijn geweest bij wie hij demonen had verwekt.
Samanthi
@ omega, dat klopt, er gaan heel veel fabels en fantasieën over de Bijbel rond, denk maar eens aan kerst, wat is er allemaal bijgemaakt... dit is ook een hardnekkige fabel, die helemaal niet op de Bijbel gebaseerd is, ik wilde alleen aangeven dat Lillith wel in Jesaja genoemd werd, maar de rest is echt verzonnen, laten we alleen de Schrift spreken sola scriptura.