Boeddhistische boeken lezen

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Mag je als christen boeddhistische boeken lezen over rust en gewaarwording?

Antwoord

Je mag best boeddhistische boeken lezen. Alleen, waarom doe je dat? Doe je het voor school om weer  wat te leren? Of doe je het voor je theologiestudie? Of doe je om een boeddhist beter te kunnen bereiken met het evangelie?

Anders wordt het als je belangstelling hebt voor het boeddhisme. En ook als je praktijken van het behoedzame wilt gebruiken om tot rust te komen. Je kunt je er dan beter ver vandaan houden. Jezus zegt dat we naar Hem moeten komen voor rust (Matth. 11). Het echte antwoord op al je levensvragen vind je alleen in de Bijbel.

Je moet maar denken: waar je mee omgaat word je mee besmet. Al gauw komen we in een soort zelfverlossingsleer terecht. Probeer je te verdiepen in Christus, Die de enige weg tot God is. Door Hem is er alleen vergeving, troost, vrede. Door Hem is er ook de belofte van het eeuwige leven  dat hier en nu al begint. Als christen leef je met Christus. Paulus zegt: “Het leven is mij Christus.”

Wat betreft de dienst van de Heere denk ik aan die regel uit Psalm 111:  “Wie ooit daarin zijn lust genoot, doorzoekt die ijvrig en bestendig.”

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

boeddhisme