Alles lijkt toch al voorbeschikt

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb lang zitten nadenken en hier zit ik mee:

1. De uitverkiezing al voor je geboorte. Waarom zou je nog naar de kerk gaan, geld geven aan goede doelen etc? Alles is toch al voorbeschikt dus maakt het niet meer uit hoe je leeft.

2. Jezus is al voor onze (toekomstige) zonden gestorven. Eigenlijk dezelfde conclusie als bij vraag 1.

Antwoord

1. De uitverkiezing is geen noodlot, maar opent door genade van God voor gelovigen de poort naar de eeuwige heerlijkheid.

2. Christus is alleen gestorven voor de zonden van degenen die in Hem geloven. Er is genoeg ‘bloed’ voor iedereen, maar voor hen die weigeren Jezus door het geloof aan te nemen wacht het oordeel.

Goede werken zijn een vrucht van de bekering, geen verdiensten voor de zaligheid en ze worden gedaan uit dankbaarheid.

Op Refoweb zijn al heel veel artikelen over dit onderwerp verschenen. Ze staan o.a. onder de tag 'uitverkiezing' en 'Goede werken'.