Gratis Bijbels

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom zijn Bijbels zo duur? Zou het Woord van God niet voor iedereen (gratis/betaalbaar) beschikbaar moeten zijn? Natuurlijk weet ik dat je de Bijbel ook gratis online kunt lezen. Het staat mij gewoon tegen dat Bijbels zo duur zijn. Er zal altijd een bepaalde vorm van winst gemaakt worden over de verkoop. Dat voelt voor mij niet goed, al kan ik dat gevoel ook niet helemaal verklaren. Voor een normaal boek moet je natuurlijk ook betalen. Maar ik kan niet zomaar een (nieuwe) Bijbel betalen.

Antwoord

Overal kun je gratis Bijbels krijgen. Bijvoorbeeld bij de Bijbelvereniging (voormalige Gideons), de Zakbijbelbond of hier. Evangelisatiecommissies van plaatselijke gemeenten verspreiden ook meestal gratis Bijbels. Meestal is dat wel alleen het NT, soms met een deel van het OT.

Waar je (flink) voor moet betalen zijn de vaak luxere uitgaven van uitgevers, al dan niet voorzien van de Psalmen en de belijdenisgeschriften. Bijbels moeten nu eenmaal gedrukt en verspreid worden en daar zijn de nodige kosten aan verbonden. Ook een boekwinkel wil daar vaak nog wat aan verdienen. Winkelhuur en personeel kosten ook geld.