Worstelen met de zonde van begeerte

C.A. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Ik ben iemand die worstelt met de zonde van begeerte. Op straat is qua vrouwen zoveel verleiding, zelfs in de kerk. Er wordt vaak als voorbeeld aangehaald dat Job een ‘verbond’ met zijn ogen had gesloten. Ik denk dat Job als hij nu had geleefd, het echt zwaar zou hebben. Heeft u handvatten hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je worstelt met je zondige begeerten. Ik begrijp uit je vraag dat vrouwen op straat en zelfs in de kerk je begeerten oproepen/aanwakkeren. Ik denk dat je voor jezelf eerst moet onderzoeken of deze begeerten  naar vrouwen al in je woelen voordat je de straat op gaat of naar de kerk gaat, of dat de begeerte spontaan opwelt bij het zien van een (knappe) vrouw. Wanneer het eerste het geval is, zul je dat eerlijk tegen jezelf moeten zeggen, zodat je hiertegen weerstand biedt en elke vrouw in je gedachten niet gedevalueerd wordt tot een lustobject. In het andere geval moet je proberen scheiding te maken tussen het zien van een (knappe) vrouw, wat op zichzelf niet zondig is, en het naar een vrouw kijken met (lust)gevoelens die je niet onder controle hebt en met je op de loop gaan. Het zien van een (knappe) vrouw en dat in je gedachten constateren, is een onderdeel van het leven en kun je niet ontgaan, tenzij je nooit meer buiten komt. Je ziet het en laat het verder los (het verbond met je ogen). En dat is misschien juist je probleem, je ziet het, denkt er op door en op hetzelfde moment ben je gevangene van je begeerten. Wat/wie is dan de oorzaak van je begeerte? Die vrouw? Jijzelf?

Wees hierin heel eerlijk naar jezelf. Het bezwijken voor de verleiding en dan toegeven aan je zondige begeerten ligt niet in het constateren dat het vandaag allemaal zo moeilijk is en dat zelfs Job het nu op dit vlak echt zwaar zou hebben. Dan verschuil je jezelf achter Job en ben je meer slachtoffer dan (zondige) dader.

Hoe ga je er mee om? Weerstand bieden en waakzaam zijn naar jezelf. Wanneer je wilsleven al aan de zijde van de zonde is gevallen, ga je, wanneer je de straat op gaat voor de bijl. Dan bied je geen weerstand en ben je niet waakzaam. De Bijbel verbindt weerstand bieden en waakzaam zijn met bidden (Math. 26:41).

Ik las een citaat van Ryle over het gebed: “Het gebed is de zekerste verdediging tegen de duivel en de aanvallen van de zonde. Een zonde zal zich nooit in je hart nestelen, wanneer je er ernstig tegen strijdt en bidt.” Goed lezen wat er staat! Het gaat over “nestelen”. Dus niet dat je geen zondeverzoeking in je hart ervaart. Maar de zonde vindt er dan niet zijn thuis en bied je weerstand  en ben je waakzaam.

Lees zondag 52 van de HC eens rustig na, bijzonder vraag en antwoord 127. Denk je dat je het redt zonder de Heere Jezus? Zonder de Heilige Geest? Vlucht met je zonde en zondeverzoeking tot de Heere Jezus. Geef al je zelfverlossingspogingen op, want het is zo heerlijk waar wat Hij zegt: “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht” (Math. 11:28-30). Geloof je dat?

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

verleiding
1 reactie
hans0166
als je zo over straat gaat is er naast de pastorale kant die je van de Ds beantwoord krijgt volgens mij ook hoognodig een behandeling nodig via een psychologisch traject... zó naar vrouwen kijken is een groter probleem dan alleen pastoraal.